Η στενή σχέση των Κρητικών με τη μουσική και το χορό ανιχνεύεται ήδη από τις απαρχές του μύθου και της ιστορίας της. Γνωστοί και χαρακτηριστικοί μύθοι, όπως αυτός των Κουρητών που χόρευαν χτυπώντας τις ασπίδες τους για να καλύψουν το κλάμα του Δία καθώς και ιστορικές μαρτυρίες και έργα τέχνης, όπως η περίφημη σαρκοφάγος από την Αγία Τριάδα, στην οποία για πρώτη φορά απεικονίζεται επτάχορδη λύρα αλλά και η μαρτυρία του Ομήρου σχετικά με την ασπίδα του Αχιλλέα που απεικόνιζε…
Ο Μαλεβιζιώτης ή Μαλεβιζιώτικος ή Καστρινός, ή πηδηχτός είναι ο γρηγορότερος και ζωηρότερος χορός της Κρήτης. Παρουσιάζει μια ξεχωριστή ιδιομορφία στα πηδήματα, στις πηδηχτές κοφτές πλαγιαστές φιγούρες και στις εντυπωσιακές όρτσες, δηλαδή τις αυτοσχέδιες κινητικές δημιουργίες του πρωτοχορευτή. Προκειμένου να εκτελέσει τις φιγούρες αυτές, τα 8 από τα 16 βήματα του χορού μπορεί να γίνουν κι επιτόπου. Ο χορός διαφοροποιείται από τις ορεινές στις καμπίσιες περιοχές. Σήμερα ο μελεβιζιώτης βρίσκεται στην πρώτη θέση του χορευτικού ρεπερτορίου των Κρητικών και χορεύεται…
Το Πεντοζάλι (ή πεντοζάλης, όπως αναφέρεται λανθασμένα σε μερικές περιπτώσεις) ανήκει στην κατηγορία των πηδηχτών χορών και χορεύεται σ’ όλη την Κρήτη, ενώ έχει τις ρίζες του στα Σφακιά του νομού Χανίων. Χορεύεται μόνο από άνδρες και γι’ αυτό τον αποκαλούν «αντρίστικο» χορό. Τον χορεύουν σε μικρές ομάδες, πιασμένοι σφιχτά από τους ώμους, με πεταχτούς διασκελισμούς και συνεχόμενες εναλλαγές. Το ύφος του θυμίζει απομεινάρια πανάρχαιας μορφής πολεμικού χορού, άποψη που ενισχύεται από την παρατήρηση ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια…
Ο πιο διαδεδομένος χορός του νησιού είναι ο χανιώτικος ή χανιώτης ή απλά συρτός. Συχνά του δίνουν διάφορους άλλους χαρακτηρισμούς όπως κισσαμίτικος, σελινιώτικος, ρεθυμνιώτικος μεσσαρίτικος κλπ εννοώντας τις ιδιόμορφες τοπικές μελωδίες, κάθε αντίστοιχης περιοχής. ο χορός είναι ήρεμος και παραλλάζει ανάλογα με τη διάθεση της συντροφιάς ή του οργανοπαίκτη. Χορεύεται σε ανοικτό κύκλο από άνδρες και γυναίκες με συχνές αντιστροφικές κινήσεις και «γυροστριψίματα». Στην Κρήτη τον λένε και χορό της αγάπης επειδή αποδίδεται με χάρη και «λεπτοφιγουράτη μελαγχολία».τηκε σε συγγενικές…
Η Σούστα είναι ο πιο σύνθετος χορογραφικός χορός του νησιού. Πηδηχτή και γρήγορη, ξεφεύγει από τη σχηματική των υπόλοιπων χορών, με θεαματικούς σχηματικούς συνδυασμούς και χορευτικές μεταλλάξεις. Ξεκινά ως κυκλικός χορός και μετασχηματίζεται σε αντικριστές σειρές ανδρών και γυναικών (Ρέθυμνο), ή χορεύεται ομαδικά σε ζευγάρια, χωρίς πειθαρχημένη μορφή (Ηράκλειο, Λασίθι). Θεωρείται μορφή αρχαίου πολεμικού χορού, που διατηρήθηκε ως τη νεότερη εποχή και μεταπλάστηκε σε συγγενικές μορφές Καθοριστικό ρόλο έπαιξε η παρουσία της χορεύτριας, που διαμόρφωσε τον αρχικό χαρακτήρα του χορού…
ΚΑΛΑΘΟΠΟΙΪΑ Στην Κρήτη η καλαθοπλεκτική αποτελεί μέρος της παραδοσιακής λαϊκής τέχνης. Η ενασχόληση με τη γεωργία ανάγκασε από νωρίς τους κρητικούς να αναπτύξουν την τέχνη της καλαθοπλεκτικής για να διευκολύνουν τις αγροτικές και οικιακές εργασίες τους. Τα μυστικά της κατασκευής των καλαθιών και των υπόλοιπων ειδών καλαθοποϊας, μεταφέρεται από γενιά σε γενιά, από τους γηραιότερους τεχνίτες στους νεώτερους. Χρησιμοποιώντας υλικά παρμένα από την κρητική χλωρίδα, καλάμι, σκίνα ή λυγαριά, πλέκουν τις διάφορες λουρίδες και με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία σχηματίζουν όμορφα και…
Ο πανέµορφος κάποτε δρόμος που ένωνε τη Σούδα µε τα Χανιά, έχει τα τελευταία χρόνια υποβαθµιστεί και κακοποιηθεί τόσο, που προκαλεί θλίψη σ’ όσους τον θυµούνται από παλιά. Κάποτε ήταν το πρώτο καλωσόρισµα στους επισκέπτες της πόλης µας, ένα «πρελούδιο» αρχοντιάς και χάρης πριν μπει κανείς στην οδό Νεάρχου µε τα εντυπωσιακά νεοκλασικά. Ήταν και ο τελευταίος αποχαιρετισµός για όσους έφευγαν για τη Σούδα και τον Πειραιά και δηµιουργούσε µια προσµονή στους πιο πολλούς, πότε θα τον ξαναδιαβούν από την…
Το βράδυ στις 7 Δεκεμβρίου 1966 και ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ άσχημες, ανεμοι 9 μπωφορ, τούτο απέπλευσε στις 8.00 μμ από Σουδα Κρήτης για Πειραιά, με πιθανή καθυστερηση 2 ωρων για να παραλάβει την Νταλικα του θανατου όπως αργότερα χαρακτηρίσθηκε. (Βέβαια τότε δεν είχε ακόμη καθιερωθεί η τυχόν απαγόρευση απόπλου ανάλογα με την κλίμακα μπoφόρ, ίσχυε η κατ΄ επιλογή του Πλοιάρχου, όπως συνεχίζει να ισχύει σήμερα για εμπορικά πλοία και ιστιοφόρα). Αφού απέπλευσε και ενώ αυτό έπλεε στη…
Η περιηγήτρια Mary Walker (το 1870 περίπου), συνεχίζει με την περιγραφή του «αραβικού χωρίου», νότια από το «δρόμο της Χαλέπας» (σημερινή Ελευθερίου Βενιζέλου) : «Ενώ οι νέγροι έχουν ιδρύσει το χωριό τους πάνω στην ακροθαλασσιά, οι Άραβες, πιστοί στον γούστο του τόπου τους, έκτισαν το δικό τους χωριό σ' ένα μεγάλο γυμνό χώρο στην άμμο, κάπως πιο απομακρυσμένο από την ακτή, στην άλλη πλευρά του κεντρικού δρόμου που ενώνει τα Χανιά με τη Χαλέπα. Οι καλύβες τους, καλαμωτές και με…
Σελίδα 4 από 6