Βρύσες- Ασκύφου – Χώρα Σφακίων

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Η διαδρομή διασχίζει το νησί από Βορρά προς Νότο.

Έξοδος ανατολικά από τον αυτοκινητόδρομο Χανιά-Ρέθυμνο. Στο 33ο χλμ αφήνουμε την κεντρική αρτηρία και ακολουθούμε ασφαλτοστρωμένη διασταύρωση για Βρύσες, ένα όμορφο χωριό με πλατάνια και πλούσια βλάστηση. Το χωριό ανήκει στην ιστορική επαρχία Αποκορώνου. Στο 39ο χλμ διακλάδωση αριστερά για Αλίκαμπο (υψόμετρο 310μ) , όπου υπάρχει ναός της Παναγίας του 14ου αι., ιστορημένος από τον Ιωάννη Παγωμένο με καλά διατηρημένες τοιχογραφίες.

diad5

Συνεχίζοντας την ανάβαση, φθάνουμε στην κοιλάδα Κράπης. Στα νότια της κοιλάδας αρχίζει ο Λαγγός του Κατρέ, οι Θερμοπύλες των Σφακίων, όπου έχουν γραφτεί μερικές από τις λαμπρότερες σελίδες των αγώνων του Κρητικού λαού κατά την Βενετοκρατία και την Τουρκοκρατία. Το φαράγγι έχει μήκος 2 περίπου χλμ, είναι πολύ στενό και ανηφορικό με πλαγιές απότομες, σκεπασμένες με πρίνους και κυπαρίσσια. Κατά την επανάσταση του 1821, οι Σφακιανοί εξόντωσαν εδώ σε μάχη 400 περίπου Τούρκους, προφυλάσσοντας έτσι την περιοχή τους.

askyfouΟροπέδιο Ασκύφου

Στην έξοδο του φαραγγιού η θέα είναι μαγευτική. Μπροστά μας απλώνεται το ολοπράσινο οροπέδιο του Ασκύφου, περιτριγυρισμένο με ψηλές κορυφές (Κάστρο, υψομ.2.218μ., Τρυπάλι, υψομ.1.493μ., Αγκαθές,υψομ.1.511μ.). Τα χωράφια είναι γόνιμα, ιδιαίτερα για παραγωγή πατάτας, ενώ αφθονούν οι καρυδιές και τα αμπέλια. Στο 51ο χλμ συναντάμε το χωριό Ασκύφου (υψομ.720μ.) όπου ενοικιάζονται δωμάτια. Υπάρχουν, επίσης, καταστήματα και καφενεία-εστιατόρια. Αξίζει να δοκιμάστε τις Σφακιανές μυζηθρόπιτες.

Ο δρόμος ακολουθεί τη δυτική πλευρά του οροπεδίου και στη συνέχεια αρχίζει πάλι ανάβαση. Στο 54ο χλμ ο δρόμος αριστερά οδηγεί στο χωριό Ασφένδου (υψομ.770μ.). Ο κύριος δρόμος συνεχίζει ακόμα λίγο ως το σημείο που εμφανίζεται το Λιβυκό Πέλαγος. Αρχίζει η κατάβαση ακολουθώντας τους ελιγμούς του φαραγγιού της Ιμβρου, μήκους περίπου 6 χλμ με τοιχώματα απότομα και πανύψηλα. Η κάθοδος προς νότο με συνεχείς αλλά ασφαλείς στροφές, προσφέρει μαγευτική θέα καθώς στο βάθος ανατολικά διαγράφεται το Φραγκοκάστελο, τα νησιά Παξιμάδια και οι ακτές του κόλπου της Μεσσαράς. Στους πρόποδες των βουνών των Σφακίων, διακλάδωση αριστερά οδηγεί στο Φραγκοκάστελο.

sfakiaΗ Χώρα Σφακίων

Συνεχίζοντας δεξιά φθάνουμε, μετά από 3 χλμ, στη Χώρα Σφακίων. Με κέντρο τη Χώρα Σφακίων μπορεί κανείς να επισκεφτεί χωριά και αμμουδιές της παραλίας της νότιας Κρήτης, όπως το Λουτρό, την Αγία Ρουμέλη, τη Σούγια, την Παλαιόχωρα και το νησί Γαύδος.