Δημιουργήθηκε το 1870 από τον τότε Γενικό Διοικητή, Ρεουφ Πασά, στην περιοχή μιας μεγάλης συκιάς, και έγινε ο καθιερωμένος περίπατος των Χανιωτών της εποχής. Ήταν το πρώτο κοινωφελές έργο έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης και φυτεύτηκε κυρίως με αειθαλή δέντρα και λουλούδια. Δυο αρχαία αγάλματα τοποθετήθηκαν μέσα στον κήπο, από τα οποία το ένα, μια ακέφαλη ανδρική μορφή από τα χρόνια της Ρωμαιοκρατίας, βρισκόταν εκεί μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '60. Το ιστορικό κτίσμα που παλιότερα ήταν…
Το Εθνικό Στάδιο Χανίων δημιουργήθηκε στο χώρο που παλιότερα ονομαζόταν «Πεδίον του Άρεως», γιατί αποτελούσε το πεδίο ασκήσεων του γειτονικού «Ιταλικού στρατώνα». Αρχικά, ο χώρος του «Πεδίου του Άρεως», ήταν αρκετά μεγαλύτερος και εκτός από το σημερινό Στάδιο, περιλάμβανε τη θέση των σχολείων της οδού Κοραή και το σημερινό πάρκο Ειρήνης και Φιλίας των Λαών. Φωτογραφία του σταδίου από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια Στην αρχαιότητα, στη θέση του Σταδίου βρίσκονταν νεκροταφεία, για την ακρίβεια η δυτική πλευρά του ήταν περίπου…
Αφήνουμε για λίγο την οδό Δημοκρατίας (ή Ανδρέα Παπανδρέου) στην πορεία της προς τα Δικαστήρια, για να καταπιαστούμε για λίγο με το εμπορικό κέντρο της πόλης και να προχωρήσουμε ανατολικότερα από άλλες οδικές αρτηρίες, θα ξαναβρούμε την οδό Δημοκρατίας αργότερα, αφού τελειώσουμε πρώτα με την «οδό περιπάτου», τις σημερινές Τζανακάκη και Νεάρχου. Φωτογραφία των καταστημάτων «Τέρψις», από διαφημιστικό φείγβολάν του 1951, αφορά την ίδια ακριβώς πλευρά της Τσουδερών. Το εμπορικό κέντρο, διαμορφώθηκε, όπως έχουμε ξαναδεί, μετά τη Μικρασιάτικη καταστροφή και…
Η «οδός του περιπάτου», η σημερινή Στρατηγού Τζανακάκη και η επέκτασή της, η οδός Νεάρχου, είναι η είοοδος της πόλης από τη Σούδα. Ο οδικός αυτός άξονας, ήταν - και ως ένα αημείο εξακολουθεί να είναι - ο σημαντίκότερος ίσως από αρχιτεκτονική άποψη, δρόμος της εκτός των τειχών πόλης, στολισμένος με εντυπωσιακά αατικά μέγαρα. Μόλιατα η οδός Νεάρχου, που διασώζει καλύτερα το χαρακτήρα της, έγινε πρόσφατα αντικείμενα μελέτης από διακεκριμένους Χανιώτες αρχιτέκτονες, που προτείνουν την κήρυξη της σε διατηρητέα, με…
Το πρώτο αξιόλογο οικοδόμημα που συναντούσε κανείς μπαίνοντας από την πλατεία Αγοράς στην οδό Τζανακάκη, ήταν το ξενοδοχείο «Ψηλορείτης». Ήταν ένα ογκώδες διώροφο οικοδόμημα απλοποιημένου νεοκλασικού ρυθμού, με μεγάλο μπαλκόνι και κεραμοσκεπή. Ήταν δίπλα στο «Λόντον μπαρ» και στο ισόγειο του υπήρχαν καταστήματα και η Ιονική τράπεζα (εκεί όπου αργότερα βρισκόταν το καθαριστήριο «Τζέμινι»). O δρόμος λεγόταν τότε Διαδόχου Κωνσταντίνου. Δεσπόζει η μορφή του Αλή Γκογκό, ενός πανύψηλου νέγρου από τους χαρακτηριστικούς τύπους της πόλης πριν την ανταλλαγή των πληθυσμών.…
Κτήρια αξιόλογα με σημαντικό ρόλο στην ιστορία της πόλης, που η καθαίρεση τους έκανε την πόλη φτωχότερη.Το παλιό ταχυδρομείο μαζί με την Τράπεζα Κρήτης, είναι οι σημαντικότερες απώλειες της νεότερης πολιτισμικής κληρονομιάς των Χανίων. Το παλιό ταχυδρομείο, γωνιά Τζανακάκη και Κ. Χιωτάκη. Τη θέση του διπλανού νεοκλασικού, έχει πάρει πολυκατοικία (1976). Στο γωνιακό πεσσό του ορόφου, ίχνη από τις ριπές των αεροπλάνων του β' παγκοσμίου πολέμου. Το λιθογραφείο του Κουρουτάκη, που αργότερα στέγασε το ταχυδρομείο της πόλης, κτίστηκε το 1922…
Ο Θεόδωρος Μανουσακας, ήταν ένας από τους σημαντικότερους εργολάβους της Κρητικής πολιτείας. Το σπίτι του το έκτισε το 1900, στο δρόμο του Περιπάτου μαζί με το δίδυμο του που ανήκε στο Μανουσο Μανουσάκη. Το συγκρότημα των δυο σπιτιών, ήταν το εντυπωσιακότερο αστικό μέγαρο της νέας πόλης των Χανίων, αγγίζοντας το επίπεδο των «petit palais». Το κτήριο όπως ήταν το 1976 με τη γδαρμένη πρόσοψη του ορόφου, από τις βόμβες του β' Παγκοσμίου πολέμου. Το οικόπεδο (1.412 τ.μ.), αγοράστηκε το 1998…
Η Αγροτική Τράπεζα είναι σήμερα ένα στολίδι της πόλης, το ωραιότερο νεοκλασικό από αυτά που σώζονται στην οδό Τζανακάκη. Κτίστηκε το 1912, από τον εργολάβο Γ. Κασιμάτη για κατοικία του, σε σχέδιο του Μιχ. Σαββάκη. Πριν τελειώσει όμως, αγοράστηκε από το Κοινωφελές Ταμείο της Κρητικής Πολιτείας (που συγχωνεύτηκε αργότερα με την Αγροτική Τράπεζα) για να χρησιμοποιηθεί για τη στέγαση του. Οι αναγκαίες μετατροπές έγιναν από τον ίδιο μηχανικό (Μιχ. Σαββάκη). Ο Γ. Κασιμάτης εκτός των άλλων, έκτισε και το τελωνείο…
Η οδός Ι. Σφακιανάκη που οδηγεί στα Δικαστήρια, που εξακολουθεί να είναι ένας από τους ομορφότερους της πόλης, ονομαζόταν τον καιρό της Κρητικής Πολιτείας «Λεωφόρος Ρώμης», όνομα που σχετίζεται με τους Ιταλούς που βρίσκονταν στον παρακείμενο στρατώνα, αλλά και με τις φιλοδοξίες της πόλης που δημιουργούνταν. Το «Πεδίον του Αρεως», με παρέλαση των διεθνών στρατευμάτων. Τα δύο από αριστερά έχουν πρόσοψη στη «Λεωφόρο Ρώμης». Το πρώτο από αριστερά, είναι το κτήριο που για χρόνια στέγασετο τμήμα Ασφάλειας Χανίων, υπερυψωμένο από…
Σελίδα 4 από 8