Άρειος Πάγος: Οι παλιές πιλοτές δεν είναι πάρκινγκ- «Εμπλοκή» στις μεταβιβάσεις
Εμπλοκή σε μεταβιβάσεις ακινήτων και Κτηματολόγιο δημιουργούν οι άκυρες θέσεις πάρκινγκ στις πιλοτές σε πολυκατοικίες του ’70, του ’80 και του ’90.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ στα Νέα, με απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου κρίθηκαν ως άκυρες πολλές χιλιάδες θέσεις στάθμευσης που είχαν συσταθεί ως ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες στον ανοιχτό χώρο πιλοτής πολυκατοικίας, με αποτέλεσμα να παραμένουν «στον αέρα» και τα χιλιοστά εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου των θέσεων αυτών και να μην «κλείνουν» τα χιλιοστά του οικοπέδου στο Κτηματολόγιο.
Το άλυτο εδώ και δεκαετίες πρόβλημα έχει επιπτώσεις και στην αξία πώλησης χιλιάδων διαμερισμάτων που υπάρχουν στις παλιές πολυκατοικίες.
«Αυτά τα ακίνητα καθίστανται λιγότερο θελκτικά προς πώληση σε σχέση με όσα οι ιδιοκτήτες τους έχουν εξασφαλισμένη θέση στάθμευσης», αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αθηνών – Αττικής Λευτέρης Ποταμιάνος.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως χιλιάδες τέτοια διαμερίσματα ουσιαστικά απαξιώνονται εξαιτίας της αδυναμίας μεταβίβασης προς τον νέο αγοραστή και της θέσης στάθμευσης που αντιστοιχεί στο διαμέρισμα αυτό.
Η αναγκαία λύση
Κατά τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτο Παραδιά, πρέπει να επιτραπεί στον ιδιοκτήτη χώρου κύριας χρήσης στην πολυκατοικία να προβεί σε μονομερή τροποποίηση της οριζόντιας ιδιοκτησίας του, ενσωματώνοντας τα χιλιοστά της θέσης στάθμευσης στην ιδιοκτησία του και καθιστώντας τη θέση ως παράρτημα αποκλειστικής χρήσης του εκάστοτε ιδιοκτήτη της.
Κι αν δεν έχει, να μπορεί να μεταβιβάσει τη θέση αυτή ως παράρτημα αποκλειστικής χρήσης σε οποιονδήποτε ιδιοκτήτη χώρου κύριας χρήσης στο ίδιο και μόνο κτίριο, ώστε να συνυπολογιστεί το συνήθως ένα χιλιοστό της και να «κλείσει» η οικοδομή στο Κτηματολόγιο.
Ειδικότερα, από την ΠΟΜΙΔΑ υποστηρίζουν ότι για να λυθεί το πρόβλημα με τις παλιές θέσεις στάθμευσης πρέπει να οριστεί νομοθετικά πως στις περιπτώσεις σύστασης άκυρων θέσεων στάθμευσης ως ανεξάρτητων οριζόντιων ιδιοκτησιών στις πιλοτές των πολυκατοικιών, αυτές θεωρούνται ως δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και το ποσοστό της εξ αδιαιρέτου ιδιοκτησίας τους προσαυξάνει αυτοδίκαια το ποσοστό της οριζόντιας ιδιοκτησίας κύριας χρήσης (διαμερίσματος, γραφείου, καταστήματος) του ιδιοκτήτη στην οποία de facto ανήκουν.
Παράλληλα πρέπει η σχετική διόρθωση στα κτηματογραφικά φύλλα να μπορεί να γίνεται με την απλή διαδικασία «διόρθωσης πρόδηλου σφάλματος», χωρίς ανάγκη προσφυγής στον Κτηματολογικό Δικαστή.
Πρόσφατα ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως το πρόβλημα με τις άκυρες θέσεις στάθμευσης στις πιλοτές θα εξεταστεί από το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.
Σημειώνεται πως το πρόβλημα αυτό αφορά τις πολυκατοικίες που ανεγέρθηκαν κατά τις προηγούμενες δεκαετίες και όχι τις νεότερες οικοδομές. Σήμερα πλέον είναι υποχρεωτική σε κάθε νέα οικοδομή η πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου και η επακριβής οριοθέτηση των θέσεων αυτών.
Άδεια ισόγεια καταστήματα
Επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλιστούν νέες θέσεις στάθμευσης στα αστικά κέντρα, από την ΠΟΜΙΔΑ προτείνουν τα ξενοίκιαστα ισόγεια καταστήματα να μπορούν χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες να μετατρέπονται σε χώρους στάθμευσης έως και 10 αυτοκινήτων, για τους οποίους δεν χρειάζεται μελέτη πυρασφάλειας.
Δηλαδή η αντικατάσταση της παλιάς βιτρίνας με ηλεκτρική γκαραζόπορτα να πάψει να θεωρείται αλλαγή πρόσοψης, έτσι ώστε να μην απαιτείται ούτε οικοδομική άδεια ούτε συναίνεση των συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας για τη μετατροπή αυτή.
πηγή: lifo