Οικονομία

Επιστρεπτέα προκαταβολή: 2η ευκαιρία για τους «κομμένους» – Παράταση και κριτήρια

Υπομονή άλλους 6 μήνες θα πρέπει να κάνουν περίπου 18.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες, οι οποίοι αποκλείστηκαν από τη χορήγηση της επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά έχουν υποβάλλει ενστάσεις και περιμένουν να πληροφορηθούν αν τελικά δικαιούνται ή όχι τα κρατικά δάνεια.

Μετά από σχεδόν δύο χρόνια αναμονής τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης έδωσαν νέα παράταση, έως τις 31 Οκτωβρίου 2023 στην ομάδα εργασίας που ανέλαβε να ελέγξει τις αιτήσεις και να βοηθήσει τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και να εγκρίνει σε, όσους δικαιούνται, τα κρατικά δάνεια της επιστρεπτέας.

Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ότι η διαδικασία εξέτασης των ενστάσεων θα είχε ολοκληρωθεί έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023, ώστε οι φορολογούμενοι να ενημερωθούν εάν τελικά δικαιούνται τα κρατικά δάνεια.

Τι θα γίνει με όσους δικαιωθούν

Οσες επιχειρήσεις δικαιωθούν μετά την επανεξέταση των ενστάσεων που έχουν υποβάλει θα λάβουν την κρατική ενίσχυση που δικαιούνται και θα κληθούν να εξοφλήσουν την οφειλή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 96 άτοκες δόσεις από τον Ιούνιο με τα ποσά να είναι «κουρεμένα» έως 75%.

Εφόσον προκύψει η βασιμότητα του σχετικού αιτήματος το τελευταίο αποστέλλεται στην ΑΑΔΕ για επανεξέταση. Η ΑΑΔΕ προβαίνει εκ νέου σε αυτοματοποιημένο έλεγχο των προϋποθέσεων λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τα στοιχεία που έχει δηλώσει η επιχείρηση στη φορολογική διοίκηση, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στις αποφάσεις αυτές περί πραγματοποίησης διασταυρώσεων, και διενέργειας φορολογικού ελέγχου.

Εάν από τον αυτοματοποιημένο έλεγχο προκύψει ότι η επιχείρηση δικαιούται τη χορήγηση της ενίσχυσης δημιουργείται συγκεντρωτική και αναλυτική κατάσταση με τα στοιχεία των δικαιούχων και το δικαιούμενο ποσό, ενώ η ενίσχυση καταβάλλεται από τη ΓΔΟΥ του υπουργείου Οικονομικών.

Μετασχηματισμοί επιχειρήσεων

Με την απόφαση δίνονται νέες οδηγίες σχετικά με τα κριτήρια για την επανεξέταση των αιτημάτων:

  • Στην περίπτωση μετασχηματισμών επιχειρήσεων, που άλλαξαν μορφή μέσα στην περίοδο που έκαναν ένταση, εξετάζεται ο αριθμός των εργαζόμενων. Στην έννοια του μετασχηματισμού περιλαμβάνεται και η περίπτωση εισφοράς ατομικής επιχείρησης ή ατομικών επιχειρήσεων σε οποιαδήποτε μορφής εταιρεία.
  • Οσον αφορά την προϋπόθεση διατήρησης του επιπέδου απασχόλησης και στην περίπτωση που ο μετασχηματισμός των επιχειρήσεων πραγματοποιείται εντός του χρονικού διαστήματος που μεσολαβεί μεταξύ της αρχικής και τελικής ημερομηνίας που λαμβάνεται υπόψη για την διατήρηση αυτού, συγκρίνεται ο αριθμός των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την αρχική ημερομηνία με τον αριθμό των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την τελική ημερομηνία, σε απόλυτη τιμή.
  • Στην περίπτωση των συγχωνεύσεων, που έχουν συντελεστεί σε επόμενο έτος από εκείνα στα οποία πραγματοποιείται η σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η σύγκριση, για όλα τα κριτήρια που θέτουν οι ΚΥΑ, γίνεται χωριστά σε κάθε επιχείρηση. Εάν η συγχώνευση έχει συντελεστεί σε έτος που συμμετέχει στη σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, το κριτήριο της έναρξης εργασιών ορίζεται από την απορροφώσα, η σύγκριση γίνεται στα αθροιστικά ποσά, η ύπαρξη ζημίας υπολογίζεται σε επίπεδο ενιαίας «οντότητας» και η διατήρηση του αριθμού του προσωπικού που αφορά στις επιχειρήσεις που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αρχική και τελική ημερομηνία διατήρησης του προσωπικού, σε απόλυτο μέγεθος ατόμων.
  • Σε περίπτωση διάσπασης που συντελέστηκε σε έτος που συμμετέχει στη σύγκριση της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η βεβαίωση συντελείται στη λήπτρια/στις λήπτριες επιχειρήσεις,ή και στην εισφέρουσα εάν συνεχίζει να υφίσταται, ανάλογα με τη συμμετοχή του κύκλου εργασιών της καθεμίας στο συνολικό κύκλο εργασιών της δραστηριότητας, βάσει ΚΑΔ, για την οποία ενισχύθηκε η εισφέρουσα ή, εάν ο εν λόγω υπολογισμός δεν είναι δυνατός, σύμφωνα με τη λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων των ως άνω επιχειρήσεων κατά την ημερομηνία της διάσπασης.
  • Αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν επιχειρήσεις για τις οποίες έχει πραγματοποιηθεί παύση εργασιών, ανεξαρτήτως αιτίας, κατά το χρόνο καταβολής της ενίσχυσης, δεν δύναται να ικανοποιηθούν. Τα αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν αιτούσες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει, σε προηγούμενο χρόνο από την υποβολή της αίτησης χορήγησης, δήλωση έναρξης για άσκηση δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου και διακοπής εργασιών στο φορολογικό μητρώο, εξετάζονται λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τα οικονομικά δεδομένα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που προκύπτουν από την τελευταία δήλωση έναρξης.

Εμπρόθεσμες και αιτήσεις που δεν «προχώρησαν» λόγω λάθος καταχώρησης

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για όσους έκαναν λάθος καταχωρήσεις, κόπηκαν και στη συνέχεια υπέβαλαν διορθωτικές δηλώσεις.

Αιτήσεις για τη χορήγηση επιστρεπτέας προκαταβολής, για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport», εξαιτίας του ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις δεν πληρούσαν το σύνολο των κριτηρίων που ορίζονται στις αποφάσεις αυτές, θεωρούνται ότι έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα.

Τα ανωτέρω ισχύουν με την προϋπόθεση ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις έχουν προσπελάσει την ως άνω ηλεκτρονική εφαρμογή για υποβολή αίτησης χορήγησης εμπρόθεσμα και έχουν υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτημα επανεξέτασης, ανεξαρτήτως του εάν έχουν καταχωρηθεί στον κατάλογο των επιχειρήσεων που έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα αίτηση χορήγησης, από την ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση που δεν έχουν καταχωρηθεί στον ανωτέρω κατάλογο, δεν απαιτείται η εκ των υστέρων καταχώρισή τους προκειμένου η ΓΔΟΥ του υπουργείου Οικονομικών να απαντήσει στο σχετικό αίτημα επανεξέτασης.

https://creta24.gr/epistreptea-prokatavoli-2i-eykairia-toys-kommenoys-paratasi-kritiria/

Related Articles

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button