Το Twitter, το Threads και η μάχη των social media
H «αστειότητα» με τη μάχη στο «κλουβί» μεταξύ του Έλον Μασκ και του Μαρκ Ζάκερμπεργκ είναι άγνωστο εάν τελικά θα πραγματοποιηθεί. Όμως η πραγματική τους σύγκρουση για τα social media είναι πολύ σοβαρότερη και το έπαθλο είναι ανεκτίμητο: Πολύτιμη πρόσβαση σε δεδομένα, τεράστια επιρροή και εν τέλει πολλά δισεκατομμύρια.
Οι αλλοπρόσαλλες κινήσεις του Έλον Μασκ έχουν οδηγήσει το Twitter στο χείλος του γκρεμού. Το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης εκτιμάται από αναλυτές πως έχει χάσει περίπου τα δύο τρίτα της αξίας του. Οι χρήστες δηλώνουν εξοργισμένοι – με τάσεις φυγής εξαιτίας των περιορισμών, του ελέγχου περιερχομένου και των paywall – και οι διαφημιστές εγκαταλείπουν ο ένας μετά τον άλλον την πλατφόρμα.
Ο ιδιοκτήτης της Meta (Facebook, Instagram κ.α.), Μαρκ Ζάκερμπεργκ, έσπευσε να εκμεταλλευτεί την πτώση του Twitter και παρουσίασε μια νέα πλατφόρμα το «Threads», επιδιώκοντας να δώσει τη «χαριστική» βολή στον ανταγωνιστή του και να γίνει ο κυρίαρχος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το Twitter αριθμεί αυτή τη στιγμή μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες, αριθμός πολύ μικρότερος από τα δισεκατομμύρια των χρηστών της Meta. Όμως η επιρροή του στην παγκόσμια ειδησεογραφία και την πολιτική ατζέντα είναι πολύ μεγαλύτερη.
Επίσης, αξιοποιώντας τα δεδομένα των χρηστών που έχουν συγκεντρωθεί από τις άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης της Meta, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ θα μπορεί να «χτυπήσει» τους χρήστες του «Threads» πολύ πιο αποτελεσματικά με στοχευμένες διαφημίσεις από την πρώτη κιόλας ημέρα. Διαφημιστικά το Threads φαίνεται να συμπληρώνει το τρέχον χαρτοφυλάκιο της Meta.
Τελευταίο αλλά όχι έσχατο, το κίνητρο της Meta για τη δημιουργία του Threads αφορά και στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης που βασίζεται σε μεγάλα γλωσσικά μοντέλα. Με το Threads θα έχει τη δική της πηγή γλωσσικών δεδομένων, που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης. Είτε πουλήσει αυτά τα δεδομένα, είτε τα χρησιμοποιήσει η ίδια για ένα δικό της AI σύστημα, η Meta θα βγει κερδισμένη.
Με 4,8 δισεκατομμύρια χρήστες καθημερινά η μάχη είναι αυτονόητη
Όλα τα παραπάνω έχουν μια και μοναδική βάση: Με 4,8 δισεκατομμύρια χρήστες καθημερινά, και έναν τεράστιο χρόνο παραμονής, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εξελιχθεί σε ένα αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας, σε τέτοιο βαθμό που αναλυτές τα χαρακτηρίζουν ως τη νέα υπερδύναμη του σύγχρονου κόσμου.
Από το 2010, η 30η Ιουνίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα των Social Media, μια επίσημη αναγνώριση του αντίκτυπου που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η αρχή είχε γίνει με το MySpace. Η πρώτη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έφτασε το 2004 το 1 εκατομμύριο ενεργούς μηνιαίους χρήστες και άνοιξε το δρόμο για τα social media όπως τα γνωρίζουμε σήμερα.
Ποια είναι τα πιο δημοφιλή social media στον κόσμο;
Μέσα σε δύο δεκαετίες η χρήση τους εκτοξεύτηκε με το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού να δηλώνει πως τα χρησιμοποιεί καθημερινά. Στη Δύση το εν λόγω ποσοστό ξεπερνάει το 70% και 80%. Τους τελευταίους 12 μήνες 150 εκατομμύρια χρήστες «άνοιξαν» την πόρτα για να μπουν στο χώρο της κοινωνικής δικτύωσης.
Σύμφωνα με τα παγκόσμια στοιχεία του 2023 για τα social media από τη MeltWater, «πρωταθλητής» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραμένει το Facebook με 2,9 δισεκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες. Πρόκειται εξάλλου για την πλατφόρμα που αναμόρφωσε – σχεδόν δημιούργησε – το τοπίο των social media. Η Meta (μητρική εταιρεία του Facebook) κατέχει ακόμη τρεις από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες στον κόσμο: Το Instagram, το WhatsApp και το Facebook Messenger. Κάθε ένα από τα τρία πρώτα προσελκύει τουλάχιστον 2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα.
Το YouTube, που ξεκίνησε το 2005, αριθμεί πλέον 2,51 δισεκατομμυρίων χρήστες, γεγονός που το καθιστά τη δεύτερη μεγαλύτερη εφαρμογή κοινωνικών μέσων. Το WhatsApp και το Instagram κατατάσσονται στην τρίτη και τέταρτη θέση με 2 δισεκατομμύρια χρήστες το καθένα. Το WhatsApp ιδρύθηκε το 2009 και έγινε γρήγορα μια δημοφιλής εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων παγκοσμίως, ενώ το Instagram έγινε δημοφιλές για την κοινή χρήση φωτογραφιών και βίντεο.
Πόσο χρόνο ξοδεύει κατά μέσο όρο ένας άνθρωπος στα social media;
Ο τυπικός χρήστης ξοδεύει περίπου 2,5 ώρες την ημέρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της MeltWater. Αυτό σημαίνει 864 ώρες το χρόνο, που ισοδυναμούν με 36 ημέρες, δηλαδή πάνω από ένα μήνα. Εάν το χρονικό πλαίσιο επεκταθεί στο μέσο όρο χρόνου ζωής, οι αριθμοί γίνονται ακόμη πιο εντυπωσιακοί.
Όπως αναφέρει το Al Jazeera, με μέσο όρο ζωής τα 72 έτη και με την ηλικία των 16 ετών να θεωρείται ως αφετηρία για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ένας μέσος άνθρωπος περνάει περίπου 5,5 χρόνια της ζωής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι λόγοι πίσω από αυτήν την εκτεταμένη επένδυση χρόνου ποικίλλουν. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πλατφόρμες επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και ενημέρωσης.
«Οποιοσδήποτε αλγόριθμος μέσων κοινωνικής δικτύωσης είτε είναι Instagram είτε Facebook είτε Snapchat, λειτουργεί ουσιαστικά με την ίδια λογική. Είναι βελτιστοποιημένοι για δέσμευση», υπογράμμισε η Cathy O’Neil, βραβευμένη μαθητικός προγραμματίστρια και διάσημη συγγραφέας, στο Al Jazeera.
«Είναι βελτιστοποιημένοι για να σας κρατούν στην πλατφόρμα κοινωνικών μέσων, ανεξάρτητα από το τι κάνετε. Το Instagram ή το Facebook δεν ενδιαφέρονται αν είναι ποιοτικό ή αν είναι επιβλαβές ή αν είναι οτιδήποτε άλλο. Εάν αυτά είναι πράγματα που σας κρατούν μέσα, θα σας δείξουν περισσότερα από αυτά τα πράγματα».
«Τι αναζητούν αυτοί οι αλγόριθμοι; Αναζητούν πράγματα στα οποία θα δοθεί προσοχή. Το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας βασίζεται σε άτομα που κάνουν κλικ σε διαφημίσεις και ασφαλώς έχουν παρατηρήσει μια ισχυρή σχέση μεταξύ της παραμονής στην πλατφόρμα και του κλικ σε διαφημίσεις», πρόσθεσε ο O’Neil.
newsbeast.gr