Σοβαρά τώρα, τι ικανοποίηση παίρνουμε βλέποντας ανθρώπους που ετοιμάζονται για να βγουν;
Τι συμβαίνει με τα «Get Ready With Me» βίντεο στο TikTok
Μια ηλικιωμένη κυρία ετοιμάζεται να επισκεφθεί τον τάφο της, κάποιος άλλος να χωρίσει, να βγει πρώτο ραντεβού, να κάνει έκτρωση. Χιλιάδες άνθρωποι ανά τον κόσμο στέκονται μπροστά σε μια κάμερα και βγάζουν βίντεο τον εαυτό τους ενώ ντύνεται και εκατομμύρια άλλοι τους παρακολουθούμε – γιατί; Μιλάμε με δυο νεαρές δημιουργούς από τη χώρα μας για τη δική τους εμπειρία.
Το ενδιαφέρον πολλών χρηστών μπορεί να είναι και ενημερωτικό, μέσα από αυτό το παράθυρο στα beauty και fashion routines άλλων ανθρώπων παίρνουν ιδέες, εντοπίζουν προϊόντα και πιθανώς αναβαθμίζουν σημαντικά τη δική τους ρουτίνα προσωπικής περιποίησης. Μάλιστα, η δύναμη των κοινοτήτων που σχηματίζονται εκεί είναι πολύ μεγάλη.
Ως φαινόμενο, τα «Get Ready With Me» βίντεο δεν είναι ιδιαίτερα καινούργια, στην πρώτη εφηβεία του ΥouΤube είχαν γίνει ήδη μόδα. Εκατομμύρια χρήστες στήνονται μπροστά στο κινητό τους ή ορισμένες φορές σε μια χολιγουντιανού επιπέδου κάμερα ενώ ετοιμάζονται να βγουν, να πάνε για ποτό, διακοπές με τους συντρόφους τους, στην κηδεία της καλύτερής τους φίλης ή για να αγοράσουν την ταφόπλακά τους.
@grandma_droniak happy birthday bruce i hope youre slaying in peace
Μπλαστρώνουν το πρόσωπό τους με σέρουμ, μάσκες, λάδια και κρέμες, ενώ παίζει ένα μελαγχολικό πιάνo, ή κάνουν μια εξαιρετικά προσωπική εξομολόγηση – απλοί, καθημερινοί, απολύτως άγνωστοι άνθρωποι ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, πολύ διάσημοι. Συνολικά, το hashtag #grwm έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 99,6 δισεκατομμύρια προβολές. Το σκηνικό μοιάζει βγαλμένο απευθείας από το «Βlack Μirror». Αν κάνει κανείς μια σύντομη αναζήτηση στο hashtag #grwm, θα βρει πολλές χιλιάδες, ίσως εκατομμύρια κουτάκια με βίντεο όπου σε διαφορετικούς χώρους, διαφορετικοί άνθρωποι επαναλαμβάνουν παρόμοιες κινήσεις, κάτι σαν γραμμή εργασίας σε κέντρο διανομής της Αmazon. «Γράψτε μου στα σχόλια πράγματα για τα οποία θα θέλατε να μιλήσουμε», λέει μια νεαρή κοπέλα σε ένα βίντεό της, γιατί το τι θα πει είναι δευτερεύουσας σημασίας, δεν είναι παρά το πρόσχημα για να δημιουργήσει ακόμη ένα βίντεο. Η πραγματική ανάγκη της δεν είναι να μοιραστεί κάποια σκέψη ή ένα ζήτημα αλλά η κοινοποίηση καθαυτή ενός βίντεο, ώστε να μην την ξεχάσει η πλατφόρμα ή το κοινό της.
@orla14i My friends made me make this please don’t cancel me lmao #grwm #grwmroutine #breakup #longdistancerelationship #dublin #fyp #alixearle ♬ original sound – Orla Irvine
Ως τώρα η σχέση μου με την εφαρμογή και τις παροδικές της μόδες ήταν εχθρική. Αφού πέρασα στην πολύ αρχή της ένα δεκαήμερο ασταμάτητου σκρόλινγκ, το διέγραψα κυρίως για να μπορώ να λέω πια περήφανα πως είμαι αυτό το σπάνιο είδος Gen Z υπό εξαφάνιση, χωρίς λογαριασμό. Εν τέλει σπάνιος δεν ήμουν κι αυτό που δεν έλεγα είναι ότι απλώς προτιμούσα να βλέπω τα TikTok μου ληγμένα όταν φτάνουν στο λαχανιασμένο Instagram Reels, και να προσπαθώ, δίχως να καταλαβαίνω πολλά, να ανασυνθέσω τα κομμάτια του παζλ και να κατανοήσω περίεργα trends. Το πρώτο μου μεγάλο κόλλημα ήταν τα βίντεο του Jacob Emile, ενός (υποθέτω) τριαντάρη Βρετανού που ζει με τον σύντροφο του κάπου στα προάστια του Λονδίνου και μας δείχνει την πανάκριβη ζωή του. Κάπως έτσι, πλαγίως και από την πίσω πόρτα, έφτασα λοιπόν και στο σύμπαν των «Get Ready With Me» βίντεο και τελικά κόλλησα.
@jacobemile Waitrose, White Company and Whispering Angel #surrey #housewife #dayinthelife ♬ Richter: Recomposed By Max Richter: Vivaldi, The Four Seasons – Spring 1 – 2012 – Max Richter & Daniel Hope & Konzerthaus Kammerorchester Berlin & André de Ridder
Ποια είναι η ικανοποίηση που παίρνουμε βλέποντάς τα;
Όλα αυτά τα βίντεο μάς δίνουν ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο την ηδονή της κλειδαρότρυπας, φανταζόμαστε πού μπορεί να πηγαίνουν αυτοί οι άνθρωποι, με ποιον μιλάνε, πώς μπορεί να μοιάζει ο σύντροφος ή η σύντροφός τους, πώς είναι το σπίτι τους ή οι ίδιοι από τα λίγα στοιχεία που χωράνε στο κάδρο –το ξύλο της ντουλάπας, τον φωτισμό, τα κουφώματα και τα κάγκελα της βεράντας– και, το πιο σημαντικό απ’ όλα, τι προϊόντα χρησιμοποιούν, από που αγόρασαν το κολιέ ή το Τ-shirt τους, πού μπορούμε να τα βρούμε κι εμείς. Αγοράστε, μας λένε, και αγοράζουμε. Το ενδιαφέρον όμως πολλών χρηστών μπορεί να είναι και ενημερωτικό μέσα από αυτό το παράθυρο στα beauty και fashion routines άλλων ανθρώπων παίρνουν ιδέες, σημειώνουν προϊόντα και πιθανώς αναβαθμίζουν σημαντικά τη δική τους ρουτίνα προσωπικής περιποίησης. Μάλιστα, η δύναμη των κοινοτήτων που σχηματίζονται εκεί είναι πολύ μεγάλη. Η Αλεξάνδρα (@alexandra__ber), 19, μια φοιτήτρια Μarketing στο Deree και δημιουργός περιεχομένου στο TikTok, μου εξηγεί πως στο παρελθόν έχει ζητήσει τη βοήθεια των ακολούθων της σε κάποιο βίντεο και εκατοντάδες άτομα είχαν σχολιάσει, δίνοντας προτάσεις και συμβουλές.
Μιλάμε με δύο νεαρές δημιουργούς «Get Ready With Me» βίντεο για το πώς βλέπουν εκείνες τα πράγματα
Σε κείμενο των «New York Times» ένας νεαρός influencer υποστηρίζει ότι το διαδικτυακό clout σημαίνει ότι θα σου ανοιχθούν πόρτες, θα γίνεις πιο επιθυμητός στα μεγάλα πανεπιστήμια, θα εξασφαλίσεις πρακτικές και προτάσεις εργασίας. Ανάλογα πράγματα μου αναφέρει και η Φωτεινή (@f.a.shion), 18, μια νεαρή φοιτήτρια και δημιουργός περιεχομένου στο TikTok από την Ξάνθη, η οποία ζει και σπουδάζει στην Αθήνα. Σπουδάζει Οικονομικά, αλλά θέλει να κινηθεί προς την κατεύθυνση της μόδας. Για το σκεπτικό που την οδήγησε στη δημιουργία περιεχομένου μού εξηγεί: «Σκέφτηκα, ας το ξεκινήσω τώρα, που είμαι 17, ώστε και 10 ακόλουθους τον μήνα να κερδίζω, όταν είμαι 30 να μπορώ όλο αυτό να το κάνω κάτι. Το πρώτο βίντεο που έκανα πήρε 50.000 προβολές μέσα σε δύο μέρες, κι αυτό ήταν σοκαριστικό για ένα παιδί που πήγαινε ακόμη στο σχολείο».
Η ίδια επικεντρώνεται σε fashion περιεχόμενο και ιδέες για styling, γυρίζοντας τα βίντεο στο παιδικό και φοιτητικό της δωμάτιο, προσπαθεί να φτιάχνει σύνολα με όσα έχει κοντά της, δείχνοντας είτε ρούχα από μεγάλες αλυσίδες ή φτηνότερα από συνοικιακά μαγαζιά. Στα πρώτα της βίντεο ξεκίνησε με κάποια πολύ πιο εξέντρικ ντυσίματα, τα οποία μου έφεραν κατευθείαν στο μυαλό τα παιχνίδια που παίζαμε παιδιά, κάνοντας επιδρομή στις ντουλάπες των γονιών μας – ήταν η δική της αναμέτρηση με τα βίντεο πολύ πιο πεπειραμένων δημιουργών του εξωτερικού. Η ίδια αυτοαποκαλείται κορίτσι της διπλανής πόρτας: «Μ’ αρέσει να κάνω βίντεο άβαφη και να μπορεί ο κόσμος να βλέπει ακόμη και τα σπυράκια μου. Θέλω να μπορούν να δουν το δέρμα μου όπως είναι, γιατί αυτό έχω, αυτό είναι. Και πιστεύω ότι τα παιδιά που με παρακολουθούν εμπνέονται από μένα, γιατί, ας πούμε, μου στέλνουν φωτογραφίες, “δες, θα κάνουμε κι εμείς ένα πιο έντονο μακιγιάζ επειδή το είδαμε στα βίντεό σου”».
@f.a.shion ιδέες για φοιτητικές αουτφιτάρες💡#fyp #fashion #fwtoula #styleideas #university ♬ πρωτότυπος ήχος – fwtoula💗
Μιλάω και με την Αλεξάνδρα, η οποία είχε την εφαρμογή από την εποχή που ονομαζόταν ακόμη Musical.ly, όταν ήταν γύρω στα 12. Κάπου το 2019 ξεκίνησε να κάνει βιντεάκια για πλάκα, κερδίζοντας όμως έτσι μερικούς πρώτους ακολούθους. Ανήκει στη γενιά που κυριολεκτικά μεγάλωσε με αυτό το trend, που το να φτιάξεις ένα βιντεάκι σε κάποια πλατφόρμα ήταν ένας από τους τρόπους για να περάσεις χρόνο με την παρέα σου. Σήμερα η Αλεξάνδρα έχει περισσότερους από 50.000 ακολούθους και 6,6 εκατομμύρια likes. «Από πολύ μικρή μου άρεσε να μιλάω πολύ και έκανα βιντεάκια μόνη μου στο iMovies που τα έδειχνα μόνο στους γονείς μου. Σήμερα προσπαθώ να κάνω τη μικρή Αλεξάνδρα περήφανη, γιατί κάπως συνειδητοποιώ αυτές τις μέρες πως τώρα πια είμαι αυτό το άτομο που έβλεπα κάποτε κι εγώ στο YouTube».
@alexandra__ber♬ original sound – Alexandra Bermperian
Στην καραντίνα ξεκίνησε να ανεβάζει πιο σοβαρά, δημοσιεύοντας έως και 5 βιντεάκια την ημέρα, και σήμερα προσπαθεί να βάζει καθημερινά ένα GRWM βίντεο, ενώ πολύ σπάνια θα περάσει μέρα που δεν θα βάλει τίποτα. Όταν τη ρωτάω για την εξομολογητική και πολύ προσωπική φύση όσων λέει στα #grwm βίντεο της, μου εξηγεί πως είδε πολύ μεγαλύτερη ανταπόκριση από το κοινό όταν ξεκίνησε να μιλά σε αυτά. «Επειδή ακριβώς δεν με είχε “χτυπήσει” ποτέ ο αριθμός των προβολών και των ακολούθων, γι’ αυτό μιλάω τόσο ελεύθερα στα βίντεο, είναι σαν να είμαι με τους φίλους μου. Υπάρχουν κιόλας μερικά βασικά άτομα που τα έχω μάθει και νιώθω σαν να είναι φίλοι μου, επικοινωνούμε, νιώθω πως είναι η διαδικτυακή μου οικογένεια, σαν να μπορώ να τους πω οτιδήποτε».
Μου μιλά και για την Alix Earle, μία από τις πρώτες influencers παγκοσμίως που ξεκίνησαν τη μόδα με τα «Get Ready With Me» βίντεο. Η επιτυχία της Earle, σύμφωνα με τη δική της γνώμη, είναι ότι έχτισε μια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό της, οπότε, αν πει σε κάποιον να πάρει μια κρέμα, ακολουθεί τη συμβουλή της. Το ίδιο θέλει να κάνει και η ίδια, παραμένοντας με αυτόν τον τρόπο, τώρα που ο λογαριασμός της μεγαλώνει, πιο επιλεκτική στις συνεργασίες που θα δέχεται.
@alixearle the NEW @functionofbeauty PRO custom recovery line has truly saved my hair. it just launched exclusively @sephora @sephoracanada #functionpartner #functionproxsephora ♬ original sound – alix earle
Στο σύμπαν του hashtag #grwm χωράνε βίντεο και δημιουργοί κάθε είδους, από καθημερινά παιδιά που διεκδικούν κι αυτά ένα κομμάτι του κοινού, φτιάχνοντας ερασιτεχνικά βίντεο μέσα στο δωμάτιό τους, έως δημιουργοί που διακωμωδούν το κόνσεπτ αυτό και παίζουν με δημιουργικό τρόπο με τους κανόνες του και άλλοι που τα βίντεό τους αποτελούν μια υπερφίαλη επίδειξη πλούτου και προνομίων. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Grandma Droniak (@grandma_droniak), η οποία σε ένα βίντεο με 46.000.000 προβολές ετοιμάζεται να πάει να δει τον τάφο της, καθώς, όπως λέει, μόλις τοποθέτησαν το όνομά της στην ταφόπλακα – θα ταφεί μάλιστα δίπλα στον άντρα της. Όμως κανένα από τα δύο κορίτσια με τα οποία μιλάω δεν το βλέπουν όλο αυτό ως μια πλάκα ή κάτι που απλώς έτυχε. Βάζουν στόχους με αριθμούς και δουλεύουν για κάθε βίντεο σε μια εποχή που η εμπορευματοποίηση των πάντων γλιστρά από το επίπεδο των σελέμπριτι και φτάνει σε αυτό των καθημερινών ανθρώπων.
@grandma_droniak do you like how my gravestone looks? Let me know because i think it slays #funeral #cemetery #grwm ♬ original sound – grandma_droniak
«Παλιά, άφηνα φουλ τα “εεε… ααα… ανάσες, μισό, δεν ξέρω” και όντως δεν έπαιρνα τόσα like όσα τώρα. Aλλά πλέον κάνω μια πολύ πιο αυστηρή επιμέλεια στο κομμάτι του μοντάζ», συνεχίζει η Αλεξάνδρα. Και όλα αυτά χωρίς να χάνουν τον ρεαλισμό τους, καθώς και οι δυο μού μιλούν για το πόσο προσπαθούν να μην τις επηρεάζουν ψυχολογικά τα νούμερα ή τα σχόλια, γιατί, παρότι αυτού του είδους η διαδικτυακή φήμη είναι κατά μία έννοια «αέρας», γι’ αυτές είναι παράλληλα κάτι πολύ απτό, το προϊόν πραγματικής δουλειάς και σχέσεων με ένα κοινό πάνω στο οποίο στηρίζουν μέρος των σχεδίων και φιλοδοξιών για το μέλλον.
Κάπως έτσι καταλαβαίνω ότι αυτό που εγώ αγνοούσα και πιθανώς υποσυνείδητα υποτιμούσα και λίγο για πάρα πολλά παιδιά εκεί έξω είναι η καθημερινότητά τους, είναι το μέρος όπου μαθαίνουν πράγματα, το ένα από το άλλο, ακόμη κι αν σε μένα το μόνο που έμεινε από όλα αυτά είναι ένα ξεχασμένο αντηλιακό προσώπου που αγόρασα κι έβαλα δυο φορές, κι ένα πακέτο men’s skincare set από τα Sephora. Στα βίντεο #grwm βλέπουμε παιδιά που δοκιμάζουν τα όρια του καλού γούστου και της δική τους δημιουργικής ικανότητας και δουλεύουν για το μέλλον τους, μετατρέποντας τα άλλοτε παιδικά παιχνίδια μας σε αληθινές επαγγελματικές ευκαιρίες.
https://www.lifo.gr/tropos-zois/living/sobara-tora-ti-ikanopoiisi-pairnoyme-blepontas-anthropoys-poy-etoimazontai-gia