Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Τι προβληματίζει τον κλάδο της βιομηχανίας – Πώς θα λειτουργήσει
Την 1η Απριλίου κάνει «ποδαρικό» στην βιομηχανία η ψηφιακή κάρτα εργασίας, σε υποχρεωτική πλέον εφαρμογή, μετά από μια δοκιμαστική περίοδο τριών μηνών.
Η βιομηχανία (ΚΑΔ 10 έως και 33, πλην του 19), όπως και το λιανεμπόριο, εφαρμόζουν το πρόγραμμα σε πιλοτική βάση, ήδη από την αρχή της χρονιάς για 600.000 εργαζόμενους, σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να διαπιστώσουν πού και πώς θα πρέπει να πραγματοποιήσουν αλλαγές.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις-εργοδότες υποχρεούνται πλέον να διαθέτουν και να ενεργοποιούν αντιστοίχως, σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, που απασχολούνται με φυσική παρουσία στο χώρο παροχής εργασίας της επιχείρησης, περιλαμβανομένων και των εργαζομένων που απασχολούνται μέσω δανεισμού.
Τα προβλήματα του κλάδου
Αν και από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) δηλώνει πως υποστηρίζει την εφαρμογή οποιουδήποτε εργαλείου / μέσου καταπολεμά την αδήλωτη – υποδηλωμένη εργασία, διασφαλίζει τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων και συμβάλλει στην αποτελεσματική λειτουργία των επιχειρήσεων, πηγές του κλάδου επισημαίνουν πως η ψηφιακή κάρτα εργασίας προσθέτει γραφειοκρατικά βάρη στις επιχειρήσεις.
Παράλληλα, οι διαιτερότητες και οι ανάγκες του κλάδου δημιουργούν μια σειρά από προβληματισμούς για την ορθή εφαρμογή του μέτρου.
Για το λόγο αυτό, άνθρωποι του χώρου υποστηρίζουν πως η εφαρμογής της κάρτας πρέπει να γίνει με σταδιακά και προσεκτικά βήματα και επιμένουν πως πρέπει να συνεχιστεί η διαβούλευση με το Υπουργείο Εργασίας, για τη λύση των ζητημάτων πριν τεθούν σε εφαρμογή τα πρόστιμα.
Μάλιστα, μετά από αίτημά του προς το Υπουργείο Εργασίας, έχει δημιουργηθεί μία κοινή τεχνική ομάδα εργασίας μεταξύ ΣΕΒ / Υπουργείου Εργασίας, για την αντιμετώπιση τόσο των νομικών όσο και των τεχνικών θεμάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σχετικά με την κάρτα.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε πρόσφατη αναφορά της στο θέμα, η γενική γραμματέας των εργασιακών σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας, Άννα Στρατινάκη δεν απέκλεισε να δοθεί παράταση για την εφαρμογή της κάρτας αν υπάρξουν προβλήματα.
Τέλος την πιλοτική φάση
Από την 1η Απριλίου παύει να ισχύει η πιλοτική περίοδος για τους εξής κλάδους:
- Βιομηχανία τροφίμων
- Ποτοποιία
- Παραγωγή προϊόντων καπνού
- Παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών υλών
- Κατασκευή ειδών ένδυσης
- Βιομηχανία δέρματος και δερμάτινων ειδών
- Βιομηχανία ξύλου και κατασκευή προϊόντων από ξύλο και φελλό, εκτός από έπιπλα, κατασκευή ειδών καλαθοποιίας και σπαρτοπλεκτικής
- Χαρτοποιία και κατασκευή χάρτινων προϊόντων
- Εκτυπώσεις και αναπαραγωγή προεγγεγραμμένων μέσων
- Παραγωγή χημικών ουσιών και προϊόντων
- Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων και φαρμακευτικών σκευασμάτων
- Κατασκευή προϊόντων από ελαστικό (καουτσούκ) και πλαστικές ύλες
- Παραγωγή άλλων μη μεταλλικών ορυκτών προϊόντων
- Παραγωγή βασικών μετάλλων
- Κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, με εξαίρεση τα μηχανήματα και τα είδη εξοπλισμού
- Κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων
- Κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού
- Κατασκευή μηχανημάτων και ειδών εξοπλισμού π.δ.κ.α.
- Κατασκευή μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων
- Κατασκευή λοιπού εξοπλισμού μεταφορών
- Κατασκευή επίπλων
- Άλλες μεταποιητικές δραστηριότητες
- Επισκευή και εγκατάσταση μηχανημάτων και εξοπλισμού
- Λιανικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών
Πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο
Υπενθυμίζεται πως σε περιπτώσεις όπου έχει διαπιστωθεί αναντιστοιχία της πραγματικής απασχόλησης με τις καταχωρίσεις της ψηφιακής κάρτας, προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο.
Σημειώνεται ωστόσο πως τόσο στην βιομηχανία, όσο και στο λιανεμπόριο, οι επιχειρήσεις με αριθμό εργαζομένων που δεν υπερβαίνει τους 10, έχουν μεγαλύτερο «παράθυρο» συμμόρφωσης, με την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων να ξεκινά από την 13η Μαΐου 2024.
Δύο στάδια εφαρμογής
Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τους εργοδότες διακρίνεται σε δύο στάδια, με το πρώτο να αφορά στην απογραφή των εργαζομένων και στον προγραμματισμό της εργασία, ενώ το δεύτερο αφορά στην καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας.
- Απογραφή εργαζομένων / Προγραμματισμός εργασίας
Στο στάδιο της απογραφής ο εργοδότης υποβάλει για κάθε εργαζόμενο τα στοιχεία ταυτότητας (ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα), καθώς και τις συμβατικές ώρες απασχόλησης εβδομαδιαίως όπως καθορίζονται από Συλλογική Σύμβαση (ΣΣΕ) ή Διαιτητική Απόφαση, την εφαρμογή 5θήμερης ή 6ήμερης εργασίας, την παροχή υπερεργασίας, την χορήγηση διαλείμματος εντός ή εκτός ωραρίου, την ύπαρξη σταθερού εβδομαδιαίου ή μεταβαλλόμενου ανά ημέρα ωραρίου εργασίας (π.χ. σε περίπτωση που η επιχείρηση λειτουργεί με βάρδιες).
Παράλληλα, σε σχέση με τον προγραμματισμό της εργασίας, οι επιχειρήσεις δηλώνουν για κάθε εργαζόμενο ανά εβδομάδα το ωράριο εργασίας, τις άδειες και τις υπερωρίες.
- Καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας
Με την εφαρμογή της κάρτας οι επιχειρήσεις κοινοποιούν στο Π.Σ. Εργάνη – καθημερινά και σε πραγματικό χρόνο – τα γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
Επίσης, η δήλωση έναρξης / λήξης μπορεί να υποβάλλεται μέσω της εφαρμογής για φορητές συσκευές Ergani Card Scanner για τις επιχειρήσεις, με την οποία θα γίνεται ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας των υπαλλήλων (σε μορφή QR Code) κατά την προσέλευση / αποχώρηση από την εργασία.
Πώς λειτουργεί για τους εργαζόμενους
Οι εργαζόμενοι πλέον έχουν πρόσβαση στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ μέσω κινητής συσκευής, αλλά και υπολογιστή μέσα από το myΕrgani app και το myErgani.gov.gr αντίστοιχα.
- Δείτε περισσότερα στον αναλυτικό οδηγό για τους εργαζόμενους
Σημειώνεται πως η διαδικτυακή πύλη myErgani.gov.gr για την ενημέρωση του εργαζόμενου απέκτησε νέες δυνατότητες με στόχο:
- την άμεση διάθεση και προβολή του Προγράμματος Εργασίας στον εργαζόμενο (ωράριο, βάρδιες, υπερωρίες, άδειες) καθώς και του Ημερολογίου Πραγματικής Εργασίας
- την άμεση πρόσβαση (και εκτύπωση) της ατομικής Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας εργαζόμενου (QR Code) για κάθε ενεργή σχέση εργασίας, την οποία μπορεί να χρησιμοποιεί ο εργαζόμενος στις επιχειρήσεις που επιλέγουν να κάνουν χρήση της νέας εφαρμογής Ergani CardScanner mobile app
Στο αρχικό μενού, ο εργαζόμενος μπορεί να βρει την επιλογή «Ημερολόγιο Εργασίας» μέσω της οποίας έχει πρόσβαση σε μια δομή ημερολογίου όπου βρίσκονται όλες οι πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί και επεξεργαστεί από το πληροφοριακό σύστημα (Δηλώσεις ωραρίου, Υπερωρίες, Άδειες).
Παράλληλα, μπορεί να τυπώσει την ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας μέσα από την επιλογή «Αναλυτικά στοιχεία».
https://creta24.gr/psifiaki-karta-ergasias-ti-provlimatizei-ton-klado-tis-viomichanias-pos-tha-leitourgisei/