Κρήτη

Πέντε μύθοι για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που εξετάζεται αύριο

Με αφορμή την έναρξη των Πανελλαδικών αύριο για τα ΕΠΑΛ και την Παρασκευή για τα ΓΕΛ από το Φροντιστήριο «Διαλεκτική» ευχόμαστε καλή δύναμη και καλή τύχη σε όλους τους μαθητές. Θα είμαστε κοντά τους στο φιλόξενο χώρο του Flashnews για κάθε πρόβλημα, σχολιασμό ή απαντήσεις κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. 

Στέλλα Αλιγιζάκη
Φιλόλογος – Ιστορικός

5 μύθοι για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που εξετάζεται αύριο

  1. Είναι το πιο εύκολο μάθημα, γιατί όλοι μιλούν και γράφουν τη γλώσσα αυτή. Ισχύει η παρατήρηση, αλλά αυτή είναι και η δυσκολία του μαθήματος: επειδή συνεννοούνται στην καθημερινότητά τους οι μαθητές και κάπως ανταποκρίνονται στις σχολικές απαιτήσεις, δεν προβληματίζονται από νωρίς για την καλή γνώση της γλώσσας και – το χειρότερο – αναπαράγουν στα γραπτά τους λάθη δικά τους ή άλλων.
  2. Δεν έχει ορισμένη ύλη. Πράγματι τα θέματα που μπορούν να ζητηθούν, αφού εκκινούν από όσα έχουν διδαχθεί οι μαθητές σε όλο το λύκειο μπορούν να αναφέρονται σε πλήθος ενότητες, για τις οποίες όλοι έχουν μία ιδέα. Όμως στο σημερινό τρόπο εξέτασης – περισσότερο από άλλοτε – οι ιδέες δεν αρκούν για έναν καλό βαθμό. Απαιτείται γνώση θεωρίας της γλώσσας, εξοικείωση κατανόησης του λογοτεχνικού κειμένου και κυρίως υψηλότερο επίπεδο εγγραμματισμού (κατανόησης του γραπτού λόγου) από κάθε άλλη εποχή. Όλα αυτά διδάσκονται και οι μαθητές ασκούνται, για να είναι αποτελεσματικοί στις εξετάσεις.
  3. Είναι θέμα τύχης ή πρόβλεψης. Αυτό είναι ο μεγαλύτερος μύθος, που διακινούνταν σε όλες τις εποχές. Σήμερα όμως ό τι προβλεφθεί αναφέρεται σε πολύ μικρό μέρος των αντικειμένων εξέτασης. Σήμερα η έκθεση, «παραγωγή κειμένου», όπως λέγεται, βαθμολογείται με λιγότερο από το ένα τρίτο του διαγωνίσματος και συχνά απαιτεί κατανόηση και ένταξη πληροφοριών του κειμένου. Άρα αν ο μαθητής δεν γράψει καλά σε όλα τα άλλα, από την έκθεση δεν εξασφαλίζει ούτε τη βάση.
  4. Είναι μάθημα γενικής παιδείας – άρα ασήμαντο. Πρόσφατα η ανακοίνωση των συντελεστών βαρύτητας κατά μάθημα ιδιαίτερα για το πρώτο επιστημονικό πεδίο αναβάθμισε την έκθεση έτσι ώστε στα 85 τμήματα του να είναι το σπουδαιότερο μάθημα. (Ενδεικτικά παραπέμπω σε άρθρο φίλου συναδέλφου https://sep4u.gr/44256/to-mathima-ayximenis-varytitas-gia-kathe-tmima-toy-1oy-epistimonikoy-pedioy/) Προφανώς, το μάθημα αυτό είναι το πιο σημαντικό ιδιαίτερα για τέτοιες σπουδές.
  5. Οι μη θεωρητικοί δεν πρέπει να εξετάζονται στη Γλώσσα; Πέρα από τις συνηθισμένες απαντήσεις για την αξία της ελληνικής, ως γλώσσας μητρικής των ευρωπαϊκών γλωσσών και ικανής για μοναδική αποτύπωση εννοιών, πέρα από την εθνική ή συναισθηματική επιχειρηματολογία, που δεν είναι της ώρας, η καλή γνώση της γλώσσας είναι εντελώς αναγκαία για ακαδημαϊκές σπουδές και επιστημονική εξέλιξη. Συχνά μου το επιβεβαιώνουν παλιοί μαθητές όλων των ειδικοτήτων όταν κάνουν το διδακτορικό τους ή όταν συντάσσουν ακόμη και κείμενα καθημερινότητας. Εξάλλου σήμερα ο υποκειμενισμός στην αξιολόγηση των γραπτών έχει μειωθεί εμφαντικά (έστω και αν υπάρχει – δεδομένος, άλλωστε,  είναι ακόμη και στα θετικά μαθήματα). Επίσης οι κάτω από τη βάση βαθμολογίες είναι λιγότερες από τις παλιότερες εποχές λόγω του πολύμορφου χαρακτήρα της εξέτασης.  

Όπως κι αν έχει το πράγμα, η εξέταση της ΝΕ Γλώσσας υπάρχει και δεν αποφεύγεται – τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον. Είναι αλήθεια ότι η ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα παρουσιάζει περιορισμένη προσαρμοστικότητα στις νέες μεγάλες αλλαγές της ζωής μας. Αλλά οι κανόνες του παιχνιδιού δεν αλλάζουν από τους παίκτες. Συγκέντρωση, στοχοπροσήλωση και επιμονή.

Καλή δύναμη σε όλους, μαθητές και γονείς, εκπαιδευτικούς σε κάθε μετερίζι !!

Πέντε μύθοι για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που εξετάζεται αύριο

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button