Σούπερ μάρκετ: Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι, στα ύψη οι τιμές
Στα είδη διατροφής και τα μη αλκοολούχα ποτά οι τιμές αυξήθηκαν κατά 11,4% τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Δηλαδή, σχεδόν τετραπλάσιες συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό, ενώ πενταπλάσιες σε σχέση με τον γενικό δείκτη ήταν οι αυξήσεις που κατέγραψαν τα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού (+16,3%). Στο ίδιο «τέμπο» και τα είδη ατομικής φροντίδας (+10,9%).
Ειδικότερα, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά είχαν αύξηση στις τιμές τους κατά 19,1%, τα έλαια και τα λίπη κατά 16,2%, τα λοιπά τρόφιμα κατά 14,6%, το ψωμί και τα δημητριακά 13,8%, ο καφές το κακάο και το τσάι κατά 12,1%, τα κρέατα κατά 12%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα παγωτά κατά 11%, τα αλκοολούχα ποτά κατά 10,1%, τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί κατά 8,4%, τα λαχανικά κατά 6,2% και τα ψάρια κατά 4,5%.
Η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη για τα νοικοκυριά, που αναγκαστικά βάζουν λιγότερα προϊόντα στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, αναζητώντας είδη σε προσφορά και φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αν και υπάρχουν κάποια λίγα δείγματα για μικρές μειώσεις από τον επόμενο μήνα, με βάση τους τιμοκαταλόγους χονδρικής, η μεγάλη εικόνα δεν προοιωνίζεται ορθολογικοποίηση των τιμών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Έκρηξη ακρίβειας, υποχωρεί ο όγκος πωλήσεων
Οι επιπτώσεις της ακρίβειας αποτυπώνονται στους τζίρους των σούπερ μάρκετ. Το πρώτο τρίμηνο του 2023 έκλεισε με άνοδο της τάξης του 8,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI), αύξηση η οποία αποδίδεται αποκλειστικά στην εκτίναξη των τιμών περισσότερο από 10% μιας και οι όγκοι πωλήσεων ήταν μειωμένοι κατά 1,3%.
Ειδικότερα η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά 10%, από +6,8% το 2022 και το +1,9% το 2021.
Ανά κατηγορία οι αυξήσεις ήταν 9,2% στα τρόφιμα, 10,1% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 14,5% στα προϊόντα για το σπίτι.
Λιγότερα τρόφιμα, περισσότερα αφρόλουτρα και σαμπουάν
Στο πρώτο τρίμηνο του έτους τη μεγαλύτερη μείωση του όγκου των πωλήσεων εμφάνισαν τα βοηθητικά είδη για το μαγείρεμα (-6,8%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (-3,9%), τα γαλακτοκομικά (3,8%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (3,6%), τα είδη καθαρισμού σπιτιού (1%), αλλά και διάφορα άλλα είδη σπιτιού (0,7%).
Αντιθέτως τα σνακ (3,1%), τα μη αλκοολούχα ποτά (2,4%), τα αλκοολούχα ποτά (1,7%), τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (1,6%) και τα είδη προσωπικής υγιεινής (3,4%) εμφάνισαν αύξηση της κατανάλωσης.
Σημειώνεται ότι τη μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων παρουσίασαν τα είδη προσωπικής υγιεινής (14,9%), τα διάφορα είδη σπιτιού (14,1%) τα είδη καθαρισμού σπιτιού (13,2%), τα γαλακτοκομικά (12,1%) τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (10,8%) και τα σνακ (10,4%).
Με ρυθμό 19% «τρέχουν» τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Ταυτόχρονα, η αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζεται ακάθεκτη. Το πρώτο τρίμηνο του 2023 το μερίδιό τους, εξαιρουμένων των πωλήσεων της Lidl, έφθασε στο 17,7%, τρέχοντας με ρυθμό 19%.
Παράλληλα, χάρη κυρίως στην κατηγορία των τροφίμων, οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 2,2 pp.
ot.gr
Σούπερ μάρκετ: Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι, στα ύψη οι τιμές