Το αεροπορικό ταξίδι κρίση δεν γνωρίζει
Δεν είναι μόνο οι κρατήσεις για πτήσεις σε τουριστικούς προορισμούς ενόψει του καλοκαιριού που έχουν «απογειωθεί» εφέτος. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) διαπιστώνει ότι ήδη έχει ανακάμψει στα προ-Covid επίπεδα και η επιβατική κίνηση στις εσωτερικές πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών. Κι αυτό παρά το ότι το αεροπορικό ταξίδι έχει στοχοποιηθεί σε αρκετές περιβαλλοντικώς ενημερωμένες και ως εκ τούτου «ευαίσθητες» χώρες της Δύσης (της Ευρώπης κυρίως).
Όντως, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι η πολιτική αεροπορία και εν γένει το αεροπλάνο ως μεταφορικό μέσο συνεισφέρουν κατά 2,4% στις συνολικές εκπομπές άνθρακα και εν γένει αερίων που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο – και επειδή οι μικρής δάρκειας πτήσεις σε κοντινούς προορισμούς είναι οι πλέον ενεργοβόρες και ρυπογόνες – η Γαλλία για παράδειγμα έχει με νόμο απαγορεύσει τις πτήσεις σε εσωτερικούς προορισμούς στους οποίους μπορεί να φθάσει κάποιος με το τρένο σε λιγότερο από 2,5 ώρες.
Τον Απρίλιο ο αριθμός των επιβατών εσωτερικών πτήσεων ξεπέρασε το επίπεδο που βρισκόταν τον αντίστοιχο μήνα του 2019, προτού δηλαδή ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού και ασφαλώς προτού ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση και εκτοξευθούν «στο Θεό» οι τιμές των καυσίμων και των αεροπορικών ναύλων και επιπλέον προτού ο πληθωρισμός ροκανίσει την αγοραστική δύναμη των επιβατών και, τέλος, προτού αρχίσουν πολλές δυτικές οικονομίες να φλερτάρουν με την ύφεση (η Γερμανία ως γνωστόν ήδη από το πρώτο τρίμηνο του έτους έχει βυθιστεί σ’ αυτή).
Το «άνοιγμα» της Κίνας
Εκφραζόμενα σε έσοδα ανά επιβατικά χιλιόμετρα (RPK), ένα από τα σημεία αναφοράς του κλάδου, η εσωτερική εναέρια κυκλοφορία έφτασε τον Απρίλιο στο 102,9% του επιπέδου που βρισκόταν τον Απρίλιο του 2019. Και η έκρηξη αυτή της ζήτησης για πτήσεις εσωτερικού παρά τις προαναφερθείσες αντιξοότητες, αποδίδεται ως επί το πλείστον στη δυναμική ανάκαμψη της αεροπορικής κυκλοφορίας στην Κίνα, μετά την εγκατάλειψη της πολιτικής μηδενικής ανοχής στην Covid στα τέλη του 2022.
Ο δείκτης RPK στην Κίνα εκτινάχθηκε στο 106% τον Απρίλιο που πέρασε συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Και σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022 η αύξηση έφθασε στο 536%. Σημαντική ήταν η αύξηση του δείκτη εσόδων ανά επιβατικά χιλιόμετρα και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, μια άλλη μεγάλη εγχώρια αεροπορική αγορά που ενισχύεται και από το γεγονός ότι η χώρα έχει υποτυπώδεις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες. Στις ΗΠΑ ο δείκτης RPK έφθασε στο 103,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πριν από τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την IΑΤΑ.
Στα 9/10 η κίνηση παγκοσμίως
Αργότερους ρυθμούς ανάκαμψης εμφανίζουν οι διεθνείς αεροπορικές πτήσεις. Ακόμα βρισκόμαστε βέβαια στην αρχή της θερινής τουριστικής περιόδου, κατά την οποία η ζήτηση για διεθνείς προορισμούς κατά κανόνα εκτινάσσεται συγκριτικά με τους χειμερινούς και εαρινούς μήνες.
Παρά ταύτα, οι κρατήσεις θέσεων προοιωνίζονται πολύ μεγάλη πληρότητα των αεροσκαφών το καλοκαίρι. Για παράδειγμα, τα αεροσκάφη της γαλλικής εταιρείας χαμηλού κόστους Transavia για τις πτήσεις τους θερινούς μήνες με προορισμό την Ελλάδα είχαν ήδη από τα μέσα Απριλίου πληρότητα 60%, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Η μεγάλη ανάκαμψη των διεθνών πτήσεων αποδίδεται όμως και πάλι εν πολλοίς στην Κίνα. Χάρη στο «άνοιγμα» της κινεζικής αγοράς ο δείκτης RPK έχει τριπλασιαστεί σε ετήσια βάση στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού. Και ο παγκόσμιος μέσος όρος για αυτά τα ταξίδια έχει φτάσει στο 83,6% συγκριτικά με το 2019 – με βάση πάντα το δείκτη RPK.
«Σε παγκόσμια κλίμακα η αεροπορική κίνηση έχει αποκατασταθεί στο 90,5% των επιπέδων που βρισκόταν πριν από την Covid», σημείωσε ο γενιικός διευθυντής της Iata Γουίλι Γουολς. Αναγνώρισε κι αυτός όμως ότι «καθώς πλησιάζει η τουριστική περίοδος στο ημισφαίριο, τα αεροπλάνα και τα αεροδρόμια γεμίζουν με ανθρώπους που θέλουν να απολαύσουν την ελευθερία του ταξιδιού».
Λίγοι άνεργοι, πολλά ταξίδια
Πώς σχολιάζει όμως ο Γουίλι Γουολς τις αρνητικές οικονομικές συγκυρίες (πληθωρισμός, ακριβοί ναύλοι, προϊούσα ύφεση σε μεγάλες τουριστικές αγορές κλπ); Ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ θυμίζει μια εξίσου σημαντική οικονομική και κοινωνική παράμετρο που «εγγυάται» κατά κάποιον τρόπο την ανάπτυξη της αεροπορικής αγοράς.
«Μην ξεχνάμε ότι η ανεργία κινείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε για τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, αφού πολλοί άνθρωποι θα συνεχίσουν να έχουν εισόδημα, έστω και αν μειώνεται η αγοραστική τους δύναμη», είπε ο Γουολς. Είναι προφανές ότι όταν μπει κανείς στη φυγόκεντρο των καλοκαιρινών διακοπών, ο ίλιγγος του αεροπορικού ταξιδιού μοιάζει ακαταμάχητος.
Από την Κυριακή έως την Τρίτη η ΙΑΤΑ πραγματοποιεί την ετήσια γενική συνέλευσή της στην Κωνσταντινούπολη. «Με την ευκαιρία αυτή η Ένωση θα ανακοινώσει και άλλα στατιστικά στοιχεία, κυρίως έναν απολογισμό της οικονομικής κατάστασης των αεροπορικών εταιρειών μετά τις ζημιές εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων που τους προκάλεσε η πανδημία», σημειώνει το AFP.