Ελλάδα

Τέμπη: Αρκούσε μόνο η φωτοσήμανση – «Δεν υπήρχε λόγος να μετακινηθούν τα βαγόνια» λένε οι πραγματογνώμονες

Και μόνο η φωτοσήμανση θα ήταν αρκετή ώστε να αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Πολιτικό και όχι τεχνικό ενδιαφέρον στα πορίσματα των κομμάτων…

Ακολουθώντας την παράδοση των εξεταστικών επιτροπών, έτσι και σε αυτή, τα κόμματα έβγαλαν το καθένα το δικό του πόρισμα για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη και στο τέλος ψηφίστηκε εκείνο της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Η αντιπαράθεση σε πολιτικό επίπεδο ήταν ένα ακόμα από τα αναμενόμενα στοιχεία μιας διαδικασίας που δεν είχε εκπλήξεις.

Προκύπτει, όμως, κάτι επί της ουσίας χρήσιμο από αυτά τα διαφορετικά πορίσματα των κομμάτων που συμμετείχαν στην Εξεταστική Επιτροπή;  Οπως λέει ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) στο newsit.gr: «τα πορίσματα έχουν ίσως πολιτικό ενδιαφέρον και μπορούν να αξιολογηθούν υπό αυτή τη σκοπιά, όμως σε τεχνικό επίπεδο δεν έχουν κάτι να εισφέρουν, δεδομένου ότι η Εξεταστική Επιτροπή δεν είχε πρόσβαση ούτε στα στοιχεία της δικογραφίας ούτε και σε επιπλέον τεχνικές πληροφορίες για πολλά και διαφορετικά θέματα.

Η διερεύνηση των διορισμένων πραγματογνωμόνων αλλά και η δική μας παράλληλη διερεύνηση της ΕΔΑΠΟ έχουν καταλήξει σε πορίσματα τα οποία απαντούν με σαφήνεια σε κάθε πιθανό ερώτημα. Μοναδική εξαίρεση, το ζήτημα της τεράστιας ανάφλεξης και της πυρκαγιάς, για το οποίο θα υπάρξουν εξελίξεις στο προσεχές χρονικό διάστημα μέσα από επιπλέον ανακριτικές πράξεις που έχουν διαταχθεί και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη».

Και αν τα αίτια της σύγκρουσης και οι συνθήκες που οδήγησαν στην τραγική κατάληξη έχουν πλέον ξεκαθαρίσει, το ερώτημα είναι αν σήμερα, έναν χρόνο μετά, πήραμε κάποια μαθήματα και οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλέστεροι. Οι πραγματογνώμονες όμως παραμένουν επιφυλακτικοί: «η μόνη διαφορά από πέρυσι είναι η λειτουργία της φωτοσήμανσης και της τηλεδιοίκησης από τη Λάρισα και προς τα βόρεια, όμως αμέσως πριν υπάρχει ακόμα ένα κομμάτι σχεδόν 100 χιλιομέτρων χωρίς φωτοσήμανση και με κίνηση σε μονή γραμμή.

Επιπλέον, σε επίπεδο προσωπικού δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα αφού δεν έχουν ληφθεί μέτρα επανεκπαίδευσης, επαναξιολόγησης και αυστηρότερης επίβλεψης της τήρησης των κανονισμών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι η θέση του Διευθυντή Κυκλοφορίας, του πλέον σημαντικού στελέχους για την ασφαλή κυκλοφορία παραμένει κενή από πέρυσι μετά τον θάνατο του προηγούμενου Διευθυντή Κυκλοφορίας! Ας φανταστούμε την Πολεμική Αεροπορία επί έναν χρόνο χωρίς Αρχηγό ΑΤΑ ή το Πολεμικό Ναυτικό χωρίς Αρχηγό Στόλου…

Πάντως, για το θέμα του “μπαζώματος”, ένα στοιχείο που δεν έχει αναδειχθεί ιδιαίτερα αλλά ίσως είναι το κρισιμότερο όλων, είναι η ίδια η απόφαση για την μεταφορά των βαγονιών και όλων των συντριμμιών σε χώρο του ΟΣΕ στην περιοχή “Κουλούρι”. «Για να μη μιλήσουμε για τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται σε ένα αεροπορικό ατύχημα, ας πάμε στα πιό απλά παραδείγματα και ας σκεφτούμε ότι ακόμα και σε ένα απλό τροχαίο που συμβαίνει στον δρόμο, οι οδηγοί δεν μετακινούν τα αυτοκίνητά τους μέχρι να έρθει η Τροχαία και να καταγράψει τη θέση των οχημάτων και τα ίχνη στο οδόστρωμα» μας λέει ο Κώστας Λακαφώσης.

“Όμως στην περίπτωσή μας τα βαγόνια ξεκίνησαν να μετακινούνται και να απομακρύνονται ήδη από την επόμενη μέρα το πρωί, χωρίς να γίνει λεπτομερής καταγραφή της θέσης του κάθε ευρήματος, χωρίς να φωτογραφηθούν έστω με λεπτομέρεια τα διάφορα τμήματα πριν μετακινηθούν, με αποτέλεσμα να αναγκαζόμαστε να ψάχνουμε σε βίντεο και φωτογραφίες από ειδησεογραφικά πρακτορεία για να εντοπίσουμε κρίσιμα στοιχεία για τη διερεύνηση.

Για παράδειγμα, ένα εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο που μαρτυρά τη συνολική διάρκεια της φωτιάς που παρέμεινε να καίει στο εσωτερικό του κυλικείου, δεν προκύπτει από καμία επίσημη καταγραφή των αρμοδίων αρχών αλλά την ανακαλύψαμε εμείς κατά τύχη ψάχνοντας τα αμοντάριστα βίντεο τηλεοπτικού σταθμού! Πάντως, αυτό που δεν έχει προκύψει από κανένα στοιχείο της δικογραφίας, από κανένα έγγραφο και από καμία κατάθεση, είναι η απόφαση της μετακίνησης των συντριμμίων στο Κουλούρι. Ποιός αποφάσισε να μετακινηθούν εκεί τα βαγόνια και να καθαριστεί με τόση επιμέλεια ο χώρος της σύγκρουσης σε αντίθεση με την κοινή λογική και με όλα τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται σε διερευνήσεις ατυχημάτων;

Πρακτικός λόγος δεν υπήρχε, αφού φαίνεται καθαρά στις φωτογραφίες της 6ης Μαρτίου ότι η επισκευή της γραμμής έγινε χωρίς κανένα πρόβλημα από την πάνω πλευρά, ο γερανός πατούσε στην άσφαλτο και οι στρωτήρες και τα υλικά μεταφέρθηκαν με σιδηροδρομικό βαγόνι στο σημείο, χωρίς ανάγκη πρόσβασης από την κάτω πλευρά. Και αν το πρόβλημα ήταν η απελευθέρωση της γραμμής από τα βαγόνια Β4 και Β5, αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει με τους γερανούς να πατάνε σε σημείο αδιάφορο για τη διερεύνηση.

Το κρίσιμο τρίγωνο ανάμεσα στα βαγόνια Β2 και Β3 που ήταν το επίκεντρο της φωτιάς του κυλικείου, δεν υπήρχε κανένας λόγος να πειραχτεί, καμία βιασύνη να καθαριστεί. Ήταν σε ένα χωράφι που δεν εμπόδιζε τίποτα, γιατί δεν έμεινε απείραχτο το σημείο για όσο χρόνο χρειαζόταν; Γιατί έγινε με τόση βιασύνη η έρευνα και δεν εντοπίστηκαν εγκαίρως στο σημείο όλα τα ανθρώπινα υπολείμματα που φτάσαμε να τα βρίσκουμε εμείς οι εντελώς αναρμόδιοι για αυτό, μήνες μετά στα μπάζα στο Κουλούρι;”

Όσο για την πορεία της διερεύνησης, ο Βασίλης Παπαδόπουλος, πραγματογνώμονας και μέλος της ΕΔΑΠΟ σημειώνει: “Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ολοκληρώσουμε με τη βοήθεια εξειδικευμένου εργαστηρίου ψηφιακών απεικονίσεων την τρισδιάστατη αναπαράσταση του μηχανισμού σύγκρουσης και ανάφλεξης, ερμηνεύοντας ψηφιακά σε τρισδιάστατο χώρο τις καταγραφές των τριών καμερών που έχουν καταγράψει τη σύγκρουση. Αυτό θα είναι ένα ακόμα σημαντικό βήμα που έρχεται να συμπληρώσει την λεπτομερή ανάλυση καρέ-καρέ των τριών βίντεο που έχουμε κάνει ήδη από τον περασμένο Ιούλιο και περιλαμβάνεται στα πορίσματα που έχουμε καταθέσει στην Ανάκριση.

Σε συνεργασία και με Τμήμα Χημικών Μηχανικών βρετανικού πανεπιστημίου, ολοκληρώνουμε τις συμπληρωματικές μελέτες μας, αναμένοντας και την κρίση του αντίστοιχου τμήματος του ΕΜΠ που έχει οριστεί από τον Εφέτη Ανακριτή για να γνωμοδοτήσει για το ίδιο ζήτημα.”

Για τη φημολογία περί “χαμένων βαγονιών” που κυκλοφόρησε πρόσφατα, ο Κώστας Λακαφώσης ξεκαθαρίζει: “είναι σαφές ότι δεν υπάρχει κανένα βαγόνι φάντασμα, ο συρμός της εμπορικής αμαξοστοιχίας είναι ακριβώς όπως θα έπρεπε να είναι: 2 ηλεκτρομηχανές και 13 πλατφόρμες πάνω στις οποίες ήταν φορτωμένα 10 κοντέινερ. Δεν υπάρχει 14ο βαγόνι, ούτε και υπάρχει αγνοούμενο κοντέινερ, αυτό είναι σαφές και προκύπτει εύκολα όχι μόνο από τα στοιχεία της δικογραφίας αλλά ακόμα και από δημόσιες πηγές, από βίντεο και φωτογραφίες ειδησεογραφικών πρακτορείων.”

Και αν μπερδευτεί κανείς ανάμεσα στα ETCS, ERTMS και λοιπά δυσνόητα, η ουσία της υπόθεσης είναι δυστυχώς πάρα πολύ απλή όπως την εξηγούν στο newsit οι άνθρωποι της ΕΔΑΠΟ: “Δεν χρειαζόταν κάτι παραπάνω, αρκούσε και η απλή φωτοσήμανση, το πιό απλό και βασικό σύστημα ασφαλείας του σιδηροδρόμου για να αποτραπεί η σύγκρουση…”

https://creta24.gr/tebi-arkouse-mono-i-fotosimansi-den-ypirche-logos-na-metakinithoun-ta-vagonia-lene-oi-pragmatognomones/

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button