Δίκη για το Μάτι: Στο κάδρο των ευθυνών για τα εναέρια μέσα βάζει ο πραγματογνώμονας τον Νίκο Τόσκα
Σε μια σημαντική αποκάλυψη προχώρησε σήμερα στη διάρκεια της εξέτασης του στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι ο δικαστικός πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος ο οποίος συνέχισε να καταθέτει για 14η μέρα και έβαλε στο κάδρο των ανθρώπων που ελάμβαναν κρίσιμες αποφάσεις για τα εναέρια μέσα, και τότε υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα.
Ο μάρτυρας με την έναρξη της διαδικασίας επικαλέστηκε μια σειρά από ηχογραφημένες συνομιλίες, που αποτελούν μέρος της δικογραφίας, από τις οποίες προκύπτει ότι ζητήθηκε άδεια από τον τότε υπουργό Προστασίας του Πολίτη για τη διαχείριση των εναέριων μέσων.
«Το πρόβλημα είναι ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τίθεται ένα ζήτημα για ποιο λόγο επετράπη η παρέμβαση του υπουργού σε επιχειρησιακό επίπεδο ειδικά την ώρα που οι επίγειοι εκλιπαρούσαν για εναέριες δυνάμεις. Τελικά ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα; Και αν συνέβαινε αυτό δεν έχει καμία αρμοδιότητα ο υπουργός να παρεμβαίνει σε επιχειρησιακό επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά ο μάρτυρας αφήνοντας τη διερεύνηση της πτυχής αυτής της υπόθεσης στο δικαστήριο ενώπιον του οποίου έχει κληθεί ως μάρτυρας ο πρώην υπουργός Νίκος Τόσκας.
Η πρόεδρος του δικαστηρίου Μαρία Γκιαούρη ζήτησε από τον κατηγορούμενο Ιωάννη Φωστιέρη, τότε διοικητή του ΕΣΚΕ να τοποθετηθεί επί της αναφοράς του κ. Λιότσιου καθώς το ένα από τα δύο πρόσωπα των επίμαχων συνομιλιών είναι ο συγκεκριμένος κατηγορούμενος.
Ιω.Φωστιέρης: Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα, εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στη ηγεσία και μου λένε που να επέμβω.
Πρόεδρος: Σε αυτό που είπε για τον υπουργό?
Δ.Λιότσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται «Θα σου πω τώρα. Θα ρωτήσω τον υπουργό».
Πρόεδρος: Αν είναι έτσι τι νόημα έχει?
Ιω.Φωστιερης: Όταν είναι παρών η φυσική και η πολιτική ηγεσία αναφερόμαστε στον ανώτερο.
Πρόεδρος : Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της πυροσβεστικής?
Ιω. Φωστιερης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.
Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής τέχνης και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή?
Ιω.Φωστιερης: Αν για παράδειγμα πει ότι θα πάνε δυο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση.
Στη συνέχεια ξεχωριστό κεφάλαιο των ερωτήσεων που τέθηκαν στον μάρτυρα αφορούσε τα πυροσβεστικά πλοιάρια.
Ο Δ.Λιοτσιος επέμεινε ότι θα μπορούσαν να συνδράμουν στη διάσωση των ανθρώπων που ήταν στη θάλασσα.
«Έκαναν προσπάθεια να πάνε και δεν προσέφεραν έργο; Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες δεν μπορούσαν να πάνε αυτά τα πλοιάρια της πυροσβεστικής;», είπε χαρακτηριστικά ο μάρτυρας απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του κατηγορούμενου.
«Εμένα μεγάλο ψαροκάικο με έβγαλε έξω με την κόρη μου. Και άφησα πίσω μου μέσα στη θάλασσα το παιδί μου πεθαμένο», είπε η Αθήνα Μουτάφη η οποία λίγο καιρό πριν είχε καθηλώσει τους πάντες με τη συγκλονιστική κατάθεση της περιγράφοντας πως αναγκάστηκε να αφήσει το γιο της πεθαμένο μέσα στη θάλασσα μετά από ώρες που κολύμπησαν μόνοι και αβοήθητοι για να μείνει δίπλα στην κόρη της και να τη σώσει μέχρι να τους περισυλλέξουν οι ιδιώτες ψαράδες.
Λιότσιος: Τα σκάφη αυτά μπορούν να κάνουν και διασώσεις ανθρώπων στη θάλασσα.
Στη συνέχεια ο μάρτυρας εξετάστηκε από τον δικηγόρο Αδαμάντιο Μπασαρά, ο οποίος υπερασπίζεται τον τότε υπαρχηγό της Πυροσβεστικής Βασίλη Ματθαιόπουλο, τον οποίο ο Δ.Λιοτσιος έχει καταγγείλει για πιέσεις και απειλές που δέχθηκε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και εκκρεμεί μάλιστα άλλη ποινική δίκη.
Ο δικηγόρος επισήμανε πως όταν διερευνούμε ένα έγκλημα αμέλειας κοιτάμε τι όφειλε αλλά και τι μπορούσε να κάνει κάθε κατηγορούμενος και επικαλέστηκε το νομοθετικό πλαίσιο θέλοντας να καταδείξει ότι οι πράξεις ή οι παραλείψεις του εντολέα του δεν συνδέονται με το τραγικό αποτέλεσμα.
Η «σκυτάλη» της εξέτασης πέρασε αμέσως μετά στη δικηγόρο Αγγελίνα Παρασκευοπούλου, η οποία εκπροσωπεί τον Χρήστο Γκολφίνο ο οποίος ήταν τότε υπεύθυνος για τα επίγεια μέσα του Π.Σ
Σύμφωνα με τη κατηγορία ο Χρ.Γκολφίνος φέρεται ως υπαίτιος για τη μετακίνηση τριών οχημάτων που τα έστειλε στην Κινέτα.
Ερώτηση : Η μετακίνηση των τριών οχημάτων να τα πάρω από κάπου και να τα στείλω στην Κινέτα ήταν νόμιμη;
Μάρτυρας : Ναι, είναι .
Ερώτηση: Τα οχήματα που έστειλε στην Κινέτα αντικαταστάθηκαν;
Μάρτυρας: Με εθελοντές .
Πρόεδρος: Επηρέασε το γεγονός ότι ήταν εθελοντές;
Μάρτυρας:Διαφορετικά κινείται ένας πυροσβέστης και διαφορετικά ένας εθελοντής. Κάνουν σπουδαίο έργο, αλλά τους εθελοντές τους προστατεύεις. Διαφορετική αντιμετώπιση θα είχε ο επικεφαλής αν είχε επαγγελματίες .Ήταν στο κύριο μέτωπο της φωτιάς.Δεν αναθέτει σε εθελοντή να κάνει κάτι επικίνδυνο. Λειτργούν επικουρικά.
Η δίκη συνεχίζεται στις 6 Απριλίου 2023.
Δίκη για το Μάτι: Στο κάδρο των ευθυνών για τα εναέρια μέσα βάζει ο πραγματογνώμονας τον Νίκο Τόσκα