Η ηλεκτροκίνηση είναι εδώ!
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια κυκλοφορούν και φορτίζουν ανάμεσά μας. Πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν μπορούσε να το φανταστεί, όμως πλέον είναι μια νέα πραγματικότητα.
Προφανώς υπάρχουν ενστάσεις και περιθώρια βελτίωσης, όμως το μέλλον είναι τώρα και η αυτοκίνηση είναι μία, είτε είσαι petrolhead είτε… electrohead. Παρακάτω δίνουμε απάντηση στις πιο συνηθισμένες απορίες που αφορούν τη νέα τάση, η οποία μας έχει βάλει όλους στην πρίζα.
Φάκελος «Φόρτιση»: Φορτιστής vs. Ταχυφορτιστής
Για τη φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σημαντικό ρόλο παίζει η ταχύτητα, την οποία ορίζει ο τύπος του φορτιστή που δίνει ρεύμα στο όχημα. Ωστόσο, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι κανένας φορτιστής για οικιακή χρήση δεν είναι ταχυφορτιστής.
Ενδεικτικά, να αναφέρουμε ότι μέσα σε 20 έως και 40 λεπτά η μπαταρία μπορεί να αγγίξει μέχρι και το 80% της συνολικής της χωρητικότητας.
Οι ταχυφορτιστές είναι μεγάλες και ακριβές συσκευές, συνήθως για επαγγελματική χρήση. Επιπλέον ο συγκεκριμένος τύπος φορτιστή λειτουργεί με συνεχές ρεύμα (DC) και έχει τη δυνατότητα να φορτίσει το εκάστοτε ηλεκτρικό εξαιρετικά γρήγορα. Ενδεικτικά, να αναφέρουμε ότι μέσα σε 20 έως και 40 λεπτά η μπαταρία μπορεί να αγγίξει μέχρι και το 80% της συνολικής της χωρητικότητας. Επιπλέον, οι ταχυφορτιστές έχουν δικό τους, μη αποσπώμενο καλώδιο.
Στην αγορά υπάρχουν όμως και τα γνωστά μας wallbox, τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με τους ταχυφορτιστές, καθώς είναι εντελώς διαφορετικές συσκευές. Τα wallbox φορτίζουν με άνεση ένα ηλεκτρικό όχημα, προσφέρουν όμως σημαντικά μικρότερη ταχύτητα φόρτισης. Λειτουργούν με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) και συνήθως χρειάζονται από 4 έως 7 ώρες για να φορτίσουν πλήρως ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Αυτή η διακύμανση έχει να κάνει με την ταχύτητα φόρτισης που «αντέχει» ένα ηλεκτρικό και με τη χωρητικότητα της μπαταρίας του. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά το καλώδιο, ορισμένα wallbox έχουν δικό τους, μη αποσπώμενο καλώδιο. Σε άλλες περιπτώσεις, ο ιδιοκτήτης πρέπει να χρησιμοποιήσει το δικό του για τη φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τέλος, ο πιο εύκολος τρόπος για να ξεχωρίζετε τον ταχυφορτιστή από το wallbox είναι το βύσμα. Αν είναι Type 2, δηλαδή αν είναι περίπου κυκλικό το σχήμα του, τότε είναι για wallbox. Στην περίπτωση του ταχυφορτιστή, το βύσμα έχει το ίδιο σχήμα με αυτό του wallbox, συν ένα οβάλ κομμάτι από κάτω.
Το βύσμα αυτό ονομάζεται CCS και είναι για ταχυφορτιστή. Πολλές φορές μια συσκευή μπορεί να έχει και τα 2 βύσματα ώστε να εξυπηρετεί 2 αυτοκίνητα ταυτόχρονα. Σε αυτή την περίπτωση, στο Type 2 έχουμε απλή φόρτιση και στο CCS έχουμε ταχυφόρτιση.
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο vs. Χειμώνας
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζονται κάποια ειδική μεταχείριση τον χειμώνα σε σχέση με αυτά που χρησιμοποιούν θερμικούς κινητήρες. Αντιθέτως, ίσως είναι πιο αποτελεσματικά στη χρήση τους εντός πόλης. Επιπλέον, διαθέτουν συστήματα που θα μας φανούν χρήσιμα σε ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.
Ωστόσο, θα πρέπει να έχουμε φροντίσει η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μας να έχει αποθηκευμένη μια ικανοποιητική ποσότητα ενέργειας. Άλλωστε, το ίδιο ισχύει και για τα θερμικά οχήματα, στα οποία οφείλουμε να έχουμε συμπληρώσει καύσιμο εφόσον αναμένουμε κακοκαιρία. Οπότε για να μετακινηθούμε με ασφάλεια θα πρέπει να προετοιμάσουμε το έδαφος για το ηλεκτρικό μας όχημα. Πιο συγκεκριμένα, να απομακρύνουμε την ποσότητα χιονιού από τις επιφάνειες, ξεκινώντας από την οροφή του οχήματος.
Δεν πρέπει να αφήσουμε πάνω του μεγάλα κομμάτια χιονιού, διότι αυτά θα πέσουν όταν κινηθεί, δημιουργώντας πρόβλημα στους οδηγούς που ακολουθούν. Επιπλέον, στο σημείο που βρίσκονται οι τροχοί καθαρίζουμε καλά τον χώρο, για να τοποθετήσουμε τις αλυσίδες. Σε περίπτωση που υπάρχει πάγος πάνω στα κρύσταλλα του αυτοκινήτου μας, καθαρίζουμε με ειδικές ξύστρες που υπάρχουν στο εμπόριο. Ωστόσο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια πλαστική κάρτα (τράπεζας) για να έχουμε σχετικά καλό αποτέλεσμα.
Παράλληλα, ένα σημείο του αυτοκινήτου στο οποίο συχνά αντιμετωπίζουμε πρόβλημα είναι οι υαλοκαθαριστήρες. Σε περίπτωση που δεν έχουμε προβλέψει να τους ανασηκώσουμε πριν από την κακοκαιρία, είναι πιθανό να έχουν κολλήσει τα ελαστικά τους πάνω στο κρύσταλλο. Μάλιστα, δεν θα πρέπει να τους ανασηκώσουμε ή να τους λειτουργήσουμε διότι θα καταστραφούν αλλά να χρησιμοποιήσουμε αλκοολούχα χημικά, τα οποία είναι κατάλληλα γι’ αυτήν τη χρήση. Διαφορετικά, θα περιμένουμε να ζεσταθούν με την εσωτερική θέρμανση του κλιματισμού.
Αφού έχουμε καθαρίσει το όχημα και έχουμε ικανοποιητική ορατότητα, είναι η στιγμή για θα τοποθετήσουμε αλυσίδες. Για να δούμε με ποιον τρόπο θα τις τοποθετήσουμε, θα πρέπει να ακολουθήσουμε τις αντίστοιχες οδηγίες. Επιπλέον, μπορούμε να επιλέξουμε ένα αντίστοιχο σετ με χιονοκουβέρτες, οι οποίες είναι εξίσου αποτελεσματικές. Για να πραγματοποιήσουμε τη διαδικασία αυτή, θα πρέπει πρώτα να προστατεύσουμε τον εαυτό μας, χρησιμοποιώντας ένα αδιάβροχο ζευγάρι γάντια.
Ωστόσο, το πιο σημαντικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι παράγουν θέρμανση απευθείας όταν το επιλέξει ο οδηγός. Σε αντίθεση με τα οχήματα με diesel κινητήρα, θέλουν αρκετή ώρα ώστε να ανεβάσει θερμοκρασία το κύκλωμα νερού και να προσφέρουν θέρμανση. Έτσι, όσο καθαρίζουμε το ηλεκτρικό μας όχημα, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε τον κλιματισμό. Μάλιστα, αυτό θα συμβάλει στο ολοκληρωτικό ξεπάγωμα τον κρυστάλλων καθώς και στη δημιουργία άνετης ατμόσφαιρας στην καμπίνα.
Επιπλέον, τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν τη δυνατότητα προγραμματισμένης λειτουργίας του κλιματιστικού. Έτσι, σε περίπτωση που γνωρίζουμε την ώρα άφιξής μας, μπορούμε να το έχουμε προγραμματίσει από πριν. Τέλος, προσφέρουν την επιλογή ενεργοποίησης του κλιματισμού, των θερμαινόμενων καθισμάτων ή τιμονιού καθώς και της απόψυξης των κρυστάλλων μέσω εφαρμογής στο smartphone του χρήστη. Έτσι, πριν καν ξεκινήσουμε τη διαδικασία καθαρισμού του οχήματος, έχουμε αποτελέσματα από το εσωτερικό του σπιτιού ή του γραφείου μας.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.
πηγή: lifo