Το Δουβλίνο θα απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης
Φέτος, το Δουβλίνο θα γίνει η τελευταία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που θα απαγορεύει την κυκλοφορία αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης του.
Σε μια προσπάθεια να καθαρίσει τους δρόμους αλλά και τον αέρα στο κέντρο της, η μεγαλύτερη πόλη της Ιρλανδίας ξεκινά μια διαδικασία επανασχεδιασμού των κεντρικών δρόμων, έτσι ώστε τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και τα εμπορικά φορτηγά να έχουν πρόσβαση μόνο εάν ο τελικός προορισμός τους είναι το κέντρο της πόλης.
Αλλάζοντας την κατεύθυνση των οχημάτων που απλώς περνούν από το κέντρο στο δρόμο τους προς κάπου αλλού, το σχέδιο υπόσχεται να μειώσει την τρέχουσα κυκλοφοριακή συμφόρηση και να επιτρέψει τη δημιουργία νέων πεζόδρομων και πλατειών που θα κάνουν την καρδιά του Δουβλίνου ένα εντελώς πιο ευχάριστο μέρος για να μένει κανείς. Το σχέδιο έθεσε ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας κατά 60% στο αστικό κέντρο.
Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να επιτευχθεί αυτό είναι αρκετά απλά: δύο «πύλες λεωφορείων» σε κάθε όχθη του ποταμού Liffey θα εμποδίσουν τη διέλευση ιδιωτικών οχημάτων και αρκετοί δρόμοι θα αναδιαμορφωθούν.
Η εν λόγω κίνηση απηχεί αντίστοιχους περιορισμούς οχημάτων που ισχύουν σε άλλες πόλεις της ΕΕ, όπως το Παρίσι, το Άμστερνταμ και η Λισαβόνα.
Οι αρχιτέκτονες του σχεδίου του Δουβλίνου επικαλούνται την ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών» – η οποία στοχεύει να επιτρέψει στους κατοίκους να έχουν πρόσβαση σε όλους τους σημαντικούς προορισμούς μέσα σε 15 λεπτά με τα πόδια ή με ποδήλατο – ως βασικό στόχο. Ωστόσο, ενώ οι προσπάθειες περιορισμού της κυκλοφορίας αυτοκινήτων σε ορισμένα κέντρα πόλεων έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, το Δουβλίνο απολαμβάνει τη συντριπτική υποστήριξη του κοινού μέχρι στιγμής. Περισσότεροι από το 80% των 3.500 ερωτηθέντων σε δημόσια διαβούλευση που δημοσιεύθηκε στις 7 Φεβρουαρίου δήλωσαν ότι υποστήριξαν τη νέα ζώνη, μια ηχηρή επιδοκιμασία για μια πόλη που μέχρι στιγμής δεν είχε ισχυρή φήμη για προοδευτική αστική πολιτική.
Οι μεγάλες ενστάσεις για την απαγόρευση κυκλοφορίας ήταν μέχρι στιγμής ελάχιστες. Η μία έγινε από την Diageo με έδρα το Λονδίνο, ιδιοκτήτη της μπύρας Guinness, η οποία προειδοποίησε ότι τα σχέδια θα διαταράξουν τις «ιστορικές» διαδρομές φορτηγών από τη ζυθοποιία Guinness κατά μήκος του ποταμού Liffey μέχρι το λιμάνι – παρόλο που στην πραγματικότητα βαρέλια μπύρας μεταφέρονταν από φορτηγίδα κατά μήκος αυτής της διαδρομής μέχρι το 1961.
Το επίπεδο υποστήριξης μπορεί να προέρχεται από εκτεταμένες ανησυχίες για την κατάσταση πολλών περιοχών του Δουβλίνου. Το κέντρο της πόλης εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία του Covid-19, μετά από μια ύφεση που, όπως σε τόσες πολλές πόλεις, τροφοδοτήθηκε εν μέρει από μια διστακτική επιστροφή στο γραφείο. Ενώ τα καταστήματα είναι και πάλι απασχολημένα, το εσωτερικό του Δουβλίνου θα μπορούσε να ενισχύσει τη συνολική του ελκυστικότητα και την αίσθηση της βιωσιμότητας.
Το Δουβλίνο θα απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης