Κερδίζει το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν η Ελλάδα
Το στοίχημα για την παράταση της σεζόν καλείται να κερδίσει ο ελληνικός τουρισμός, με σύμμαχο τη νέα τάση που θέλει Ευρωπαίους και μη ταξιδιώτες να επιλέγουν να κάνουν διακοπές εκτός της περιόδου υψηλής ζήτησης.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και τα φαινόμενα υπερτουρισμού έχουν επηρεάσει τις ταξιδιωτικές συνήθειες, με τους μήνες που προηγούνται ή έπονται των των… καθαρόαιμων καλοκαιρινών μηνών να αποκτούν μεγάλη δυναμική. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα φαίνεται ότι μπαίνει στο κάδρο των ταξιδιωτών που προτιμούν να αποδράσουν τα τρίμηνα Μαρτίου – Μαΐου και Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου.
Την ίδια λογική ασπάζονται και οι μεγάλοι tour operators, οι οποίοι προσαρμόζουν τα προγράμματά τους, βάσει της νέας τάσης που δημιουργείται και της ζήτησης που καταγράφεται.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Η ενίσχυση της συγκεκριμένης τάσης αποτυπώνεται και στο Airdata Tracker του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων. Με βάση τα στοιχεία που προέρχονται από την OAG, τον κορυφαίο πάροχο ψηφιακών πληροφοριών για πτήσεις, αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες, και καλύπτουν το 75% περίπου του συνόλου των αεροπορικών θέσεων, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 8,5% και 5,8% αντίστοιχα.
Μάλιστα, το μερίδιο που κατέχει ο Σεπτέμβριος σε επίπεδο προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις αντιστοιχεί στο 16% του συνόλου και υπερβαίνει, έστω και οριακά, τον αμιγώς καλοκαιρινό Ιούνιο, το μερίδιο του οποίου διαμορφώθηκε στο 15,9%. Μόνο ο Ιούλιος στο 18,8% και ο Αύγουστος στο 18,9% ξεπερνούν τον Ιούνιο σε αριθμό προγραμματισμένων θέσεων. Δυνατός μήνας διαφαίνεται, βάσει των στοιχείων που έχουν περισυλλεχθεί μέχρι τις 8 Ιουλίου, ότι θα είναι και ο Οκτώβριος, ο οποίος με μερίδιο 10,6% ξεπερνά το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου. Σημειώνεται ότι ο Απρίλιος κατείχε μερίδιο 7,4% και ο Μάιος, μήνας ο οποίος σήμανε την έναρξη της σεζόν για την πλειονότητα των ελληνικών ξενοδοχείων, κατείχε μερίδιο 12,1%.
Το φθινόπωρο παραπέμπει σε Αύγουστο
Την αλλαγή των ταξιδιωτικών συνηθειών και την τάση που θέλει τους ταξιδιώτες να επιλέγουν να κάνουν διακοπές τους «shoulders months», δηλαδή τους μήνες που προηγούνται ή έπονται της περιόδου υψηλής ζήτησης, τα τρίμηνα Μαρτίου – Μαΐου και Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου, επιβεβαιώνουν και οι κρατήσεις σε δημοφιλείς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.
Αύγουστο θυμίζει το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου σε αρκετούς προορισμούς της χώρας, ενώ και ο Νοέμβριος αποκτά τη δική του δυναμική. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι προορισμοί στους οποίους παρατηρείται «κοιλιά» το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, με την πληρότητα σε αρκετές περιοχές να μην έχει αγγίξει ακόμη το απόλυτο 100%.
Οι καιρικές συνθήκες συμβάλλουν στην αύξηση της ζήτησης τους φθινοπωρινούς μήνες, με πρωτοκλασάτους προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα και η Σαντορίνη να παρατείνουν τη σεζόν μέχρι και το τέλος του Νοεμβρίου.
«Η τουριστική σεζόν κινείται με καλό ρυθμό και η κίνηση είναι σε γενικές γραμμές ελαφρώς αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, κάτι που, ωστόσο, δεν αντικατοπτρίζεται στο 100% στις κρατήσεις των ξενοδοχείων. Το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου παρατηρούμε μια κόπωση σε επίπεδο προκρατήσεων και ευελπιστούμε ότι με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής θα καλύψουμε το κενό που διαπιστώνουμε. Από την άλλη πλευρά, καταγράφεται ισχυρή ζήτηση για το διάστημα από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Νοέμβριο», επισημαίνουν επιχειρηματίες του κλάδου.
«Ο Σεπτέμβριος θυμίζει Αύγουστο. Είχε άλλωστε τη δική του δυναμική, αλλά φέτος σε αρκετούς προορισμούς οι προκρατήσεις του Σεπτεμβρίου είναι υψηλότερες από εκείνες του Αυγούστου. Δυνατός μήνας προμηνύεται ότι θα είναι και ο Οκτώβριος. Πάντως, σε κάθε περίπτωση σημαντικό ρόλο στην παράταση της σεζόν παίζουν οι τοπικές κοινωνίες και ο τρόπος με τον οποίο θέλουν να αυτοπροσδιορίζονται», συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.
Παρόμοια είναι και η εικόνα που παρατηρείται στα ακίνητα που μισθώνονται διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb, με τις κρατήσεις να καταγράφουν αύξηση σε ποσοστό 18% το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου.
Η στρατηγική των ισχυρών
Ενδεικτική της δυναμικής που αποκτά στην Ελλάδα η τάση για διακοπές στα άκρα της σεζόν είναι η κίνηση της TUI, του μεγαλύτερου tour operator της Ευρώπης, να επεκτείνει το πρόγραμμά της σε δημοφιλείς προορισμούς της χώρας μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Στο πλαίσιο αυτό, με στόχο να αντεπεξέλθει στην ισχυρή ζήτηση που διαπιστώνεται για τους μήνες εκτός της περιόδου αιχμής, ο ταξιδιωτικός οργανισμός δίνει παράταση στο πρόγραμμα πτήσεών του σε τρεις κορυφαίους προορισμούς, στην Κρήτη, στη Ρόδο και στην Κω.
Συγκεκριμένα, η TUI Fly επεκτείνει το πρόγραμμά της για την Κρήτη έως τις 23 Νοεμβρίου και αντίστοιχα για τη Ρόδο και την Κω έως τις 9 Νοεμβρίου. Όπως τόνισε, μάλιστα, ο Stefan Baumert, επικεφαλής της TUI Γερμανίας, η ζήτηση για διακοπές υπερβαίνει πλέον τη συνηθισμένη υψηλή περίοδο και η τάση για ταξίδια την άνοιξη και το φθινόπωρο γίνεται πιο έντονη, δεδομένου ότι πλέον οι τουρίστες αναζητούν όλο και μεγαλύτερη ευελιξία στους χρόνους πραγματοποίησης των καλοκαιρινών αποδράσεών τους.
Έχοντας διαβλέψει από νωρίς τη νέα ταξιδιωτική τάση που ενισχύεται σταδιακά και ο όμιλος Jet2.com και Jet2holidays επεκτείνει τη σεζόν του 2024 προσθέτοντας περίπου 70.000 θέσεις και προς την Ελλάδα για τους φθινοπωρινούς μήνες. Στο πλαίσιο αυτό, νέες πτήσεις προστέθηκαν από τα τέλη Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Νοεμβρίου από οκτώ αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου με προορισμούς το Ηράκλειο, τη Ρόδο, την Κω, τη Χαλκιδική, την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο και την Καλαμάτα.
Αντίστοιχα, η British Airways Holidays διαπίστωσε φέτος απότομη ενίσχυση της ζήτησης μέχρι τον Οκτώβριο. Ο μέσος όρος αναζητήσεων για διακοπές τον συγκεκριμένο μήνα είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι, με την Κρήτη, για την οποία το ενδιαφέρον έχει ενισχυθεί κατά 40%, να περιλαμβάνεται στους top προορισμούς.
https://creta24.gr/kerdizei-to-stoichima-tis-epimikynsis-tis-sezon-i-ellada/