Τι αλλάζει στην Booking μετά την απόφαση της Ε.Ε.
Μεγαλύτερη ευελιξία στην τιμολογιακή της πολιτική αλλά και διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίον η booking.com διαχειρίζεται τα προσφερόμενα δωμάτια προσδοκούν οι Ελληνες, και όχι μόνο, ξενοδόχοι μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προσδιορίσει την πλατφόρμα διαδικτυακών κρατήσεων ως «ρυθμιστή πρόσβασης» (gatekeeper platform).
Ο χαρακτηρισμός αυτός με βάση την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές εκτιμάται ότι θα την υποχρεώσει να συμμορφωθεί με όλες τις προβλέψεις που απορρέουν από αυτόν τον χαρακτηρισμό, μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Οπως εξηγούν στην «Καθημερινή» από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, η booking.com «θα υποχρεωθεί να προσαρμόσει την επιχειρηματική της συμπεριφορά απέναντι στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καταργώντας μια σειρά από καταχρηστικούς όρους που νοθεύουν τον ανταγωνισμό και καθιστούν δέσμιο τον ξενοδόχο στις αθέμιτες πρακτικές της».
Μεταξύ αυτών αναφέρουν την κατάργηση όλων των ρητρών εξίσωσης των τιμών (rate parity clauses), που θα έχει ως αποτέλεσμα ο ξενοδόχος να ανακτήσει τον πλήρη έλεγχο επί της τιμολογιακής πολιτικής του.
Επίσης σημειώνεται η υποχρέωση να δοθεί πρόσβαση στους ξενοδόχους στα δεδομένα που δημιουργούνται από τις καταχωρίσεις στο σύστημα της booking.com. Αναμένεται ακόμα περισσότερη διαφάνεια στην ταξινόμηση των ξενοδοχείων και ορατή διάκριση μεταξύ των ξενοδοχείων και των λοιπών αδειοδοτημένων τουριστικών καταλυμάτων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων.
«Ο καταναλωτής θα επωφεληθεί από ένα διαφανές και δίκαιο σύστημα εμφάνισης όλων των τουριστικών καταλυμάτων, της αξιολόγησής τους και των προσφορών τους, προκειμένου να προβεί σε επιλογές που ικανοποιούν τις επιθυμίες του», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Η απόφαση της ευρωπαϊκής επιτροπής ελήφθη έπειτα από καταγγελίες των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων, σύμφωνα με τις οποίες η εν λόγω πλατφόρμα εκμεταλλεύθηκε τη δεσπόζουσα θέση της, αναπτύσσοντας αθέμιτες επιχειρηματικές πρακτικές και ζημιογόνες συμπεριφορές με τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο στη λειτουργία τους. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις αποτελούν, σύμφωνα πάντοτε με το ΞΕΕ, «τόσο η συνεχιζόμενη παρεμπόδιση των ξενοδοχείων να προσφέρουν καλύτερες τιμές στα δικά τους κανάλια διανομής σε σχέση με την πλατφόρμα, όσο και η άρνησή της να μοιράζεται επαρκή δεδομένα με τα ξενοδοχεία που συνεργάζονται μαζί της».
Υπενθυμίζεται πως τον Μάιο του 2022 το ΞΕΕ κατέθεσε καταγγελία για αθέμιτες πρακτικές ψηφιακών πλατφορμών, που εκμεταλλεύονται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση τους στη διαδικτυακή αγορά κρατήσεων, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, χαρακτήρισε την απόφαση ιστορική, που δικαιώνει τον ξενοδοχειακό κλάδο της Ευρώπης όπως και ότι «αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού». «Η φιλοξενία έχει πολλά να δώσει και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη αλλά για να μπορέσει να το κάνει, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο υγιής ανταγωνισμός» σημειώνει.
Πηγή: kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος