Το «κλειδί» που θα βγάλει από τις περιπέτειες τον ΒΟΑΚ
του Σωτήρη Μεταξά
Μία λέξη «κλειδί» που αναφέρεται στην τεχνική έκθεση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται πως θα αποτελέσει καταλύτη στην πορεία υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Τι στιγμή που αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η εκδίκαση των προσφυγών των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου, η τεχνική έκθεση αφήνει διακριτά περιθώρια τροποποιήσεων, ακόμα και κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων.
Προβλέπει δηλαδή τη δυνατότητα ικανοποίησης μέρους των ενστάσεων που έχουν καταγραφεί κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, με τη λέξη «δυνητικά», χωρίς να απαιτείται η σύνταξη νέων φακέλων με διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές.
Συγκεκριμένα, σε τέσσερα από τα συνολικά έξι σημεία του ΒΟΑΚ για τα οποία έχουν κατατεθεί εισηγήσεις για τη δημιουργία «cut and cover» (μέθοδος ανοιχτού ορύγματος), η τεχνική έκθεση σημειώνει πως δυνητικά θα μπορούσαν να αναπτυχθούν.
Πρόκειται για τα σημεία στις περιοχές Εσταυρωμένου, Ούλωφ Πάλμε, ανατολικά του ανισόπεδου κόμβου της Παπαναστασίου και στη Βιομηχανική Περιοχή Ηρακλείου.
Στην Τεχνική Έκθεση / υπόμνημα τεκμηρίωσης αναφορικά με θέματα που τέθηκαν για τη ΜΠΕ «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο» επισημαίνονται τα εξής:
Περιοχή Εσταυρωμένου
Στην περιοχή του Εσταυρωμένου προτείνεται cut and cover σε μήκος 450 μέτρων. Δυνητικά θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε μήκος 250 μέτρων.
Περιοχή Ούλωφ Πάλμε
Στην περιοχή της Ούλωφ Πάλμε προτείνεται cut and cover σε μήκος 700 μέτρων. Δυνητικά θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε μήκος 180 μέτρων.
Περιοχή Παπαναστασίου
Στην περιοχή ανατολικά του ανισόπεδου κόμβου της Παπαναστασίου (λεωφόρος Κνωσού) προτείνεται cut and cover μήκους 300 μέτρων. Δυνητικά θα μπορούσε να κατασκευαστεί.
Περιοχή ΒΙΠΕ Ηρακλείου
Στην περιοχή ανατολικά της ΒΙΠΕ Ηρακλείου προτείνεται cut & cover σε μήκος 200 μέτρων. Δυνητικά θα μπορούσε να υλοποιηθεί.
Ουσιαστικά, ο δρόμος για τροποποιήσεις επί του αρχικού σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ είναι … ορθάνοικτος και αυτό μπορεί να γίνει ακόμη και κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου.
Πρόκειται εξάλλου για διορθωτικές παρεμβάσεις που κοστολογούνται περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ σε ένα κατασκευαστικό project που θα προσεγγίσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Να σημειωθεί πως στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου που αφορά στην έκφραση γνώμης επί των τροποποιήσεων σύμφωνα με την τεχνική έκθεση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναφέρεται ρητά η υποσημείωση – ένσταση για τα cut and covers.
Συγκεκριμένα αναφέρει «Υλοποίηση στεγάστρων / cut & covers σε καίριες θέσεις του αστικού ιστού όπου ο ΒΟΑΚ διέρχεται από την πόλη του Ηρακλείου, όπως οι αναφερόμενες στην Τεχνική Έκθεση ότι δύνανται να κατασκευαστούν, και εξέταση επιπλέον σημείων σε συνεργασία με τον Δήμο Ηρακλείου».
πηγή: creta24