Xania

Έρευνα στο αεροδρόμιο Χανίων για την τουριστική σαιζόν: «New entry» στις εθνικότητες κι αύξηση διανυκτερεύσεων (Στοιχεία)

Η Έρευνα και Ανάλυση Πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων – ΜΑΙΧ (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης).

Το CAO συμμετέχει στη μεγάλη έρευνα, συμπληρώνοντας ερωτήσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος στο ερωτηματολόγιο που δίνεται στους επιβάτες, στις πύλες αναχώρησης του διεθνούς αερολιμένα Χανίων, μέσω των οποίων διαμορφώνονται κατάλληλοι δείκτες για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Η έρευνα του CAO είναι μια επιστημονική δράση του εξειδικευμένου επιστημονικού ιστότοπου αεροπορικού ενδιαφέροντος, aviationlife.gr. Το Παρατηρητήριο ασχολείται συγκεκριμένα με την πτητική δραστηριότητα και τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης», εκπονώντας την ετήσια ανάλυση πτήσεων. Καίριας σημασίας κρίνεται η συνεργασία με το ΜΑΙΧ και το ερευνητικό του προσωπικό για την εκπόνηση της έρευνας. Για την ομαλή διεξαγωγή της έρευνας υπάρχει συνεχής υποστήριξη από τη Fraport Greece και το Προσωπικό του Αερολιμένα Χανίων.

Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες

Τα στοιχεία της έρευνας που αναλύθηκαν αφορούν το διάστημα από τον Απρίλιο έως και τον Ιούλιο. Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις αεροσκαφών κατά την παραπάνω περίοδο, είναι:

1)     Ηνωμένο Βασίλειο (1503 αεροσκάφη, 20% του συνόλου)

2)     Δανία (1063 αεροσκάφη, 14% του συνόλου)

3)     Γερμανία (1014 αεροσκάφη, 13,3% του συνόλου)

4)     Νορβηγία (966 αεροσκάφη, 12,7% του συνόλου)

5)     Πολωνία (752 αεροσκάφη, 9,8% του συνόλου)

6)     Φινλανδία (692 αεροσκάφη, 9,1% του συνόλου)

7)     Σουηδία (685 αεροσκάφη, 9% του συνόλου)

8)     Ιταλία (363 αεροσκάφη, 4,7% του συνόλου)

9)     Ουγγαρία (290 αεροσκάφη, 3,8% του συνόλου)

10)   Γαλλία (277 αεροσκάφη, 3,6% του συνόλου)

Σημειώνεται ότι τα ποσοστά, προέκυψαν από σύνολο 7605 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση και την προηγούμενη χρονιά, ενώ η Γερμανία, η Δανία, η Νορβηγία και η Σουηδία ήταν στην κορυφαία πεντάδα. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος και η είσοδος της Ουγγαρίας στη δεκάδα, θέση που δεν την κατείχε το 2022.

Κορυφαίοι Χειριστές και Συνδέσεις του Αερολιμένα Χανίων

Η κορυφαία δεκάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιμένα Χανίων, για τους θερινούς μήνες, διαμορφώνεται ως εξής.

1)     Ryanair Group (Lauda Motion, Buzz Air)

2)     easyJet

3)     TUI Group

4)     SAS Scandinavian Airlines

5)     AEGEAN

6)     British Airways

7)     Condor

8)     Jet2.com

9)     Sunclass

10)   Transavia

Η δεκάδα που προέκυψε από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα καθώς συμφωνεί κατά 80% με την κορυφαία πεντάδα (για τον Ιούλιο) βάσει  των στοιχείων της διαχειρίστριας εταιρείας του αερολιμένα Χανίων (Fraport Greece).

Ryanair

Η ναυαρχίδα του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair παρέμεινε και φέτος στην πρώτη θέση των χειριστών του αερολιμένα, με 34 διεθνείς προορισμούς. Στο πρόγραμμά της από τον αερολιμένα Χανίων περιλαμβάνονται προορισμοί όπως: Ανατολικά Μίντλαντς, Βαρσοβία Μόντλιν, Βενετία Τρεβίζο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Βρέμη, Βρότσλαβ, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Γκντανσκ, Δουβλίνο, Κρακοβία, Λιντς Μπράντφορντ, Λονδίνο Στάνστεντ, Μάλτα, Μάντσεστερ, Μασσαλία, Μέμμιγκεν, Μιλάνο Μπέργκαμο, Μπάρι, Μπολόνια, Νάπολη, Νιουκάστλ, Ντίσελντορφ NRN, Νυρεμβέργη, Πάφος, Πίζα, Ρώμη Φιουμιτσίνο, Φρανκφούρτη HHN, Σόφια, Στοκχόλμη, Τελ Αβίβ και Βιέννη.

Οι ιταλικοί προορισμοί όπως Πίζα και Μπολόνια είναι προορισμοί που εντάχθηκαν στο πτητικό πρόγραμμα της Ryanair το 2022 και παρέμειναν και φέτος, ενώ ο αερολιμένας της Ρώμης Τσιαμπίνο (CIA) που εξυπηρετούνταν τα προηγούμενα χρόνια, φέτος δεν εκτελέστηκε, όπως και το Τορίνο, όπου εξυπηρετήθηκε μόνο το 2022. Το Νιουκάστλ επίσης, ήταν ένας προορισμός που εγκαινιάστηκε πέρσι και εξακολουθεί να εκτελείται.

Οι διεθνείς συνδέσεις με Μπίλουντ (Δανία), Μπρίστολ (Ηνωμένο Βασίλειο), Κολωνία (Γερμανία) και Βίλνιους (Λιθουανία), εκτελέστηκαν μέχρι και το 2021. Έκτοτε, δεν εξυπηρετούνται από την Ryanair.

Ενδεικτικά, τα slots του Μπρίστολ, τα αγόρασε η Jet2.com και ξεκίνησε να πετάει από εκεί προς Χανιά.

TUI Group

Ο κορυφαίος κολοσσός ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συνδέει το «Δασκαλογιάννης» με την κεντρική (Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Οστένδη) και βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ).

easyJet

Ο ευρωπαϊκός αερομεταφορέας, συνδέει και φέτος τα Χανιά με τους κλασσικούς προορισμούς που συνέδεσε και τις τρεις προηγούμενες χρονιές (2020,2021,2022), όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα. Άξιο αναφοράς είναι πως οι συνδέσεις που ξεκίνησε η εταιρεία το 2022, (Λονδίνο Λούτον, Γλασκώβη, Γενεύη) συνεχίστηκαν και φέτος έως ένα σημείο του Kαλοκαιριού. Η μοναδική που συνεχίζει και τον Σεπτέμβριο από τις προαναφερθείσες νέες συνδέσεις του 2022, είναι του Λούτον.

Σε αυτό το σημείο, είναι χρήσιμο να τονιστεί ότι το Χανιά – Παρίσι Σαρλ Ντε Γκωλ (CDG), που δεν εξυπηρετείται από κάποιον αερομεταφορέα με απευθείας σύνδεση τα τελευταία χρόνια (τα Χανιά συνδέονται απευθείας με το Ορλί), είχε εκτελεστεί από την easyJet για ένα μήνα, τον Αύγουστο του 2021. Παράλληλα, η εταιρεία παραμένει η μοναδική αεροπορική εταιρεία που συνδέει τα Χανιά με το αεροδρόμιο Μαλπένσα του Μιλάνου (υπάρχει τακτική εποχική σύνδεση με του Μπέργκαμου από την Ryanair).

SAS Scandinavian Airlines

Η σκανδιναβική SAS παραμένει μία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιμένα Χανίων και για τη φετινή περίοδο. Η εταιρεία αερομεταφορέας της Νορβηγίας, Σουηδίας και Δανίας και μέλος της Star Alliance, και εκτελεί πληθώρα πτήσεων, τόσο τσάρτερ (μέσω της SAS Charter), όσο και προγραμματισμένων για μεμονωμένες πωλήσεις.

Ενδεικτικές είναι οι συνδέσεις από: Κοπεγχάγη, Όσλο, Στοκχόλμη, Μπίλουντ, Στάβανγκερ, Άαρχους, Μπόντο, Τρόμσο, Αάλεσουντ, Χάρσαντ, Κριστιανσουντ, Άλμποργκ, Τρόντχαιμ, Γκέτενμποργκ, Μπέργκεν, Μόλντε, Χααγκεσουντ

Όσον αφορά τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες της κορυφαίας δεκάδας, μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις είναι οι παρακάτω:

·        Η Norwegian, η Sunclass και η Jettime προσφέρουν πληθώρα συνδέσεων από σκανδιναβικές χώρες τόσο τσάρτερ, όσο και κάποιες εμπορικές συνδέσεις.

·        Η Finnair είναι μία από τις αεροπορικές εταιρείες που συνδέουν καθημερινά την πρωτεύουσα της Φινλανδίας με τα Χανιά.

·        Η Smartwings εκτελεί πτήσεις από την Πολωνία, κατά κύριο λόγο.

·        Η Aegean συνδέει, μέσω πτήσεων τσάρτερ, χώρες της κεντρικής, βόρειας και ανατολικής Ευρώπης με το «Δασκαλογιάννης». Ενδεικτικά παραδείγματα, είναι η Πολωνία, η Ρουμανία, η Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, και Δανία.

·        Η jet2.com προσφέρει συνδέσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο προς Χανιά (Λονδίνο, Μπρίστολ, Μάντσεστερ)

·        Η Transavia (θυγατρική χαμηλού κόστους του ομίλου Air France – KLM εκτελεί πτήσεις από το Παρίσι Ορλί και το Άμστερνταμ

Δείκτης CAO 1: Εισοδηματική κατηγοριοποίηση ανά Αεροπορική Εταιρεία

Διαμορφώνοντας την εισοδηματική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα.

Αρχικά, ορίστηκαν τρεις κατηγορίες εισοδημάτων:

1)     Χαμηλά εισοδήματα

2)     Μεσαία εισοδήματα

3)     Υψηλά εισοδήματα

Η Ryanair και η Condor, όπως παρατηρείται από τα δεδομένα, μεταφέρουν τουρίστες όλων των εισοδημάτων, έχοντας μία ισορροπία μεταξύ των παραπάνω εισοδηματικών επιπέδων.

Η easyJet, η Transavia, η Aegean και η jet2.com, μετέφεραν τουρίστες μεσαίων εισοδημάτων. Μάλιστα το 70% των επιβατών της jet2.com, ήταν μεσαίου εισοδήματος.

Η TUI είχε μεγάλο ποσοστό στα υψηλά εισοδήματα (άνω του 44%) ενώ παράλληλά, είχε μικρό ποσοστό στα χαμηλά εισοδήματα (10%).

Οι British Airways,  Sunclass και SAS Scandinavian Airlines, πέτυχαν πολύ υψηλά ποσοστά στους πλούσιους τουρίστες. Πιο συγκεκριμένα, το 31,5% των επιβατών της British Airways, είχε εισόδημα πάνω από 200.000€.

Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση των εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα, με καθημερινές πτήσεις από το Λονδίνο Heathrow (British Airways) και την Σκανδιναβία (SAS, Sunclass, Norwegian). Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο «Δασκαλογιάννης» το 2023, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήματα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσημείωτες περιπτώσεις.

Δείκτης CAO 2: Ημέρες Διανυκτερεύσεων Επιβατών ανά Αεροπορική Εταιρεία

Σχετικά με τις διανυκτερεύσεις των τουριστών που διέμειναν στην Κρήτη και αναχώρησαν από τον αερολιμένα Χανίων, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα δεδομένα, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις.

Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι λίγο παραπάνω από 10 ημέρες.

Η jet2.com αναδείχθηκε πρώτη με τους επιβάτες της να διαμένουν στο νησί περίπου 11,5 μέρες. Πολύ κοντά της είναι η British Airways. Οι δύο αερομεταφορείς από το Ηνωμένο Βασίλειο μεταφέρουν τουρίστες από το «Δασκαλογιάννης», που μένουν πάνω από τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων στην Κρήτη. Σημειώνεται σε αυτό το σημείο, ότι η British Airways αναδεικνύεται στην πρώτη τριάδα των τουριστών με τις περισσότερες μέρες διανυκτερεύσεων από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου και επιβεβαιώνεται από τα πορίσματα των προηγούμενων ερευνών.

Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των easyJet, SAS Scandinavian Airlines και TUI (σχεδόν 11 ημέρες), καθώς οι επιβάτες τους βρίσκονται πάνω από τη μέση διανυκτέρευση στο νησί.

Χαμηλά και κάτω από τον μέσο όρο βρίσκονται οι Aegean και η Sunclass, καθώς οι πελάτες τους διανυκτερεύουν, κατά μέσο όρος, 8,5-9 ημέρες στην Κρήτη.

Η Ryanair και η Condor σημειώνουν 9,5 ημέρες, ενώ η χαμηλού κόστους Transavia είναι κοντά στη μέση διανυκτέρευση.

Συνολικά, παρατηρείται αύξηση στις ημέρες διανυκτερεύσεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, με την τάση να δείχνει ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες έπεσαν σε σχέση με το 2022 (Sunclass), κάποιες άλλες ανέβηκαν (jet2.com), ενώ υπήρξαν και αυτές που παρέμειναν χαμηλά (Aegean). Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η Aegean εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε συνεργασία με την TUI, οπότε σίγουρα υπάρχει επιρροή στις ημέρες λόγω των πακέτων διακοπών, πολλές φορές εβδομαδιαίων, που προσφέρει η TUI.

Δείκτης CAO  3: Τρόπος Οργάνωσης Ταξιδιού ανά Αεροπορική Εταιρεία

Ο συγκεκριμένος δείκτης εξετάζει τον τρόπο που επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι τους οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που ερευνά το Παρατηρητήριο φέτος και που επιχείρησε στον αερολιμένα Χανίων.

Με τη συνδρομή ταξιδιωτικού πρακτορείου αποφάσισαν να οργανώσουν τις διακοπές τους περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες που μετέφερε η Aegean στις διαδρομές των Χανίων και πάντα σύμφωνα με το δείγμα. Υψηλά στην κατάταξη για τα ταξιδιωτικά πρακτορεία βρίσκονται και οι SAS   Scandinavian Airlines, Sunclass και TUI. Το κοινό στοιχείο αυτών των αερομεταφορέων είναι ότι προέρχονται από τη Σκανδιναβία. Υπάρχει μία ένδειξη ότι οι Σκανδιναβοί προτιμούν τη συνεργασία με ταξιδιωτικό πρακτορείο για τα αεροπορικά ταξίδια και την οργάνωση των διακοπών τους. Ενδεικτικά, μόνο το 5% των επιβατών της Sunclass, επέλεξαν την οργάνωση του ταξιδιού μόνοι τους.

Συνεχίζοντας, μόνοι τους επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι κατά συντριπτική πλειοψηφία οι επιβάτες της Ryanair, της easyJet, της British Airways και της Condor.

Η τάση δείχνει ότι οι επιβάτες τόσο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους όσο και των παραδοσιακών ή αλλιώς «legacy», τείνουν να οργανώνουν μόνοι τους τα πάντα, περιλαμβανομένης και της κράτησης των αεροπορικών εισιτηρίων τους. Αυτό συμβαίνει και λόγω της αυξημένης χρήσης της τεχνολογίας και της απλοποίησης των διαδικασιών που αυτή προσφέρει, τόσο μέσω των εφαρμογών (apps) στα κινητά όσο και των ιστοσελίδων των αεροπορικών εταιρειών. Ο επιβάτης προτιμάει να ορίζει και να προσθέτει, ανά πάσα στιγμή, υπηρεσίες στην πτήση του (πχ. επιπλέον βαλίτσες, προ παραγγελία γεύματος εν πτήσει, κλπ.) και ανέσεις (πχ. κράτηση θέσης αυξημένου χώρου για τα πόδια).

Επιπλέον, σε αυτό το σημείο τονίζεται ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες δίνουν τη δυνατότητα στους επιβάτες τους μέσω της ιστοσελίδας/εφαρμογής τους, να κάνουν κράτηση και σε ξενοδοχείο (ελληνική αεροπορική εταιρεία έδωσε αυτή τη δυνατότητα από το 2021), κράτηση αυτοκινήτου, ασφάλεια υγείας, κλοπών, καθώς και πολλών ακόμη δυνατοτήτων και υπηρεσιών. Αυτό απαλλάσσει τους τουρίστες από την επιλογή ταξιδιωτικού πρακτορείου, που επιτελεί παρόμοιο έργο. Βεβαίως, οι παραδοσιακοί τρόποι οργάνωσης όπως το ταξιδιωτικό πρακτορείο, έχει σταθερή θέση στην κατάταξη και είναι αρκετά χρήσιμο για μεγάλη μερίδα των επιβατών.

Η επαναφορά της LOT, η αποχώρηση της Corendon και η αφαίρεση δρομολογίων από την Wizz Ai

Ο πολωνικός εθνικός αερομεταφορέας LOT, μετά από την περσινή του απουσία, επανήλθε με δρομολόγια κάθε Κυριακή από τη Βαρσοβία. Σαφώς και το πρόγραμμα του παρελθόντος (ιδίως τις χρονιές 2020, 2021) δεν έχει αποκατασταθεί, αλλά υπήρξε επαναφορά της βασικής σύνδεσης με την πρωτεύουσα της Πολωνίας.

Από την άλλη, η Corendon Airlines, που επιχείρησε στο «Δασκαλογιάννης» τις περιόδους 2021 και 2022 (και μάλιστα με μεγαλύτερο χάρτη διαδρομών από το 2021), δεν επέλεξε τον αερολιμένα φέτος. Οι συνδέσεις που εκτελούσε ήταν από Κολωνία (Γερμανία), Νυρεμβέργη (Γερμανία), Βασιλεία (Ελβετία), Μπίλουντ (Δανία).

Παράλληλα, η Wizz Air (που πρωτοήρθε στα Χανιά το 2021), αφαίρεσε το δρομολόγιο Μπάρι – Χανιά στις αρχές του 2023, ενώ λίγες εβδομάδες πριν την πρώτη της πτήση τον φετινό Ιούνιο, αφαίρεσε και το Λονδίνο Γκάτγουικ – Χανιά από το πρόγραμμά της. Παρόλα αυτά, διατήρησε τις συνδέσεις από Βιέννη, Βουδαπέστη, Βαρσοβία (WAW) και Κλουζ-Ναπόκα.

Πρώτα Συμπεράσματα Έρευνας Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

Η Σύγκριση με τα Έτη 2019 και 2022

Η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών για τον Αερολιμένα Χανίων, είναι μία σαφώς εξαιρετική, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη τόσο του 2019, όσο και του 2022.

Οι δύο συγκρίσεις που είναι ωφέλιμες να γίνονται είναι με τα έτη 2019 και 2022. Το μεν έτος 2019 ήταν το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την έλευση της πανδημίας και η τουριστική περίοδος είχε ξεκινήσει πιο νωρίς, , ενώ το 2022 ήταν το έτος που η επιβατική κίνηση έφτασε σε επίπεδα πάρα πολύ υψηλά (όσον αφορά τόσο το «Δασκαλογιάννης» όσο και τον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο), αφού είχαν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που υπήρχαν. Παρόλα αυτά, το 2022 ήταν πιο «συμπυκνωμένο» έτος, αφού οι περιορισμοί το πρώτο εξάμηνο δεν είχαν αρθεί στο σύνολο τους.

Τοποθετώντας σε σύγκριση τη φετινή περίοδο (με τα έως τώρα δεδομένα) και τα έτη 2019 και 2022, η επιβατική κίνηση και τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών έχουν αποκατασταθεί πλήρως. Οι γραμμές που εξυπηρετούνται από και προς το «Δασκαλογιάννης» είναι αποκατεστημένες και ανεπτυγμένες, ενώ οι αριθμοί των επιβατών έχουν ομαλοποιηθεί, έχοντας αυξητική τάση.

Νέοι αερομεταφορείς, Νέες Τακτικές Απευθείας Συνδέσεις και Προορισμοί

Η έναρξη νέων διαδρομών και η επαναφορά κάποιων άλλων, βοήθησαν στην ανάπτυξη του δικτύου προορισμών του αερολιμένα Χανίων.

Πιο συγκεκριμένα, η Luxair, αερομεταφορέας του Λουξεμβούργου, επανέφερε την σύνδεση Λουξεμβούργο – Χανιά μετά από 13 χρόνια απουσίας, η Animawings (ρουμανική αεροπορική εταιρεία θυγατρική της AEGEAN) ξεκίνησε εβδομαδιαίες πτήσεις από το Βουκουρέστι με Airbus A320, η Icelandair μετέτρεψε την τσάρτερ σύνδεση Ισλανδία – Χανιά σε τακτική εμπορική, που πραγματοποιείται κάθε Παρασκευή μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, η Eurowings πετάει φέτος από το Γκρατς της Αυστρίας, η TUS Airways συνδέει την Λάρνακα με τα Χανιά (επαναφορά σύνδεσης από το 2020 που εκτέλεσε κάποιες πτήσεις η Aegean για ενάμιση μήνα), ενώ η Air Serbia έχει τακτικές πτήσεις από το Βελιγράδι. Τέλος, η AEGEAN προσέθεσε το Τελ Αβίβ – Χανιά στο πρόγραμμα της, φέτος.

Μεγάλα Αεροσκάφη στο «Δασκαλογιάννης»

Επίσης αρκετά μεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιμένα από πολλούς αερομεταφορείς, δείγμα της αυξημένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων.

Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της μεγάλης τουριστικής ζήτησης, έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδημίας και περιορισμών, και μετά από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές στον αεροπορικό κλάδο.

Τέλος, φέτος ήταν η πρώτη φορά του που το υπερσύγχρονο Airbus A350 επισκέφτηκε το αεροδρόμιο Χανίων.

Γενικότερα, όσον αφορά τα αεροσκάφη που επιχειρούν στο αεροδρόμιο Χανίων, η οικογένεια αεροσκαφών Airbus A320 (A319, A320, A321) και οι παραλλαγές των Airbus A320neo (A320neo, A321neo), κυριαρχούν, ενώ ακολουθεί η οικογένεια αεροσκαφών Boeing 737 και Boeing 737 MAX με σχετικά χαμηλότερο ποσοστό, όσον αφορά τον μήνα Ιούλιο. Τα ελικοφόρα και τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου κατέχουν ένα μικρό ποσοστό.

Πληροφορίες Ανάλυσης και Έρευνας

Οι πτήσεις, οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Αερολιμένα Χανίων, καθώς και εν γένει ο αεροπορικός κλάδος, μελετώνται και παρακολουθούνται ενδελεχώς από το Crete Aviation Observatory (CAO), ερευνητικού παραρτήματος του ιστότοπου aviationlife.gr και αναμένονται τα τελικά αποτελέσματα, έπειτα από τη λήξη της περιόδου τουρισμού και αυξημένων πτήσεων.

 

Σύνταξη Ανάλυσης: Δημήτρης Ζοπουνίδης,

Ιδρυτής και Επικεφαλής Έρευνας του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO),

Μέλος της Συντονιστικής Ομάδας της Έρευνας Τουρισμού του ΜΑΙΧ,

Ιδρυτής Επιστημονικού Ιστότοπου Aviationlife.gr,

Ερευνητής του Financial Engineering Laboratory, Πολυτεχνείο Κρήτης,

Editor-In-Chief, «Air Letter», Ελληνική Αεροπορική Ένωση

https://creta24.gr/erevna-sto-aerodromio-chanion-gia-tin-touristiki-saizon-new-entry-stis-ethnikotites-ki-afxisi-dianykterefseon-stoicheia/

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button