Εκτεθειμένοι στον δρόμο – Επικίνδυνες στάσεις στον ΒΟΑΚ (φωτο – βίντεο)
Επιβάτες που επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται σχεδόν πάνω στον δρόμο, στην άκρη της εθνικής οδού, χωρίς προστασία, εκτεθειμένοι στον κίνδυνο των ταχύτατα διερχόμενων αυτοκινήτων. Σκέπαστρα δεν υπάρχουν για προστασία από τα καιρικά φαινόμενα, ενώ το βράδυ η απουσία φωτισμού κάνει ακόμα πιο επικίνδυνη την αναμονή του λεωφορείου στις στάσεις ενώ αν χρειάζεται επιβάτης να διασχίσει τον δρόμο για να περάσει απέναντι, παίζει κορώνα γράμματα τη ζωή του, καθώς δεν υπάρχει υπόγεια ή υπέργεια διάβαση.
Οι παραπάνω γραμμές περιγράφουν εν πολλοίς την κατάσταση που έχουν αφήσει τα κατά καιρούς εμπλεκόμενα υπουργεία, να επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια σε πολλές από τις στάσεις του υπεραστικού λεωφορείου, στον κατ’ ευφημισμό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας του ΒΟΑΚ.
Την επικινδυνότητα αυτή έχει επισημάνει πολλές φορές ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Τροχαίων Δυστυχημάτων, Σταύρος Πολέντας, ο οποίος είχε θίξει το ζήτημα τόσο σε ομιλία του στη Βουλή, όσο και σε σχετική έγγραφη αναφορά που είχε κάνει για την ασφάλεια οδικών συγκοινωνιών την οποία είχε κοινοποιήσει μεταξύ άλλων και προς την Εισαγγελία Εφετών. Ο κ. Πολέντας υποστηρίζει ότι βάσει νόμου οι στάσεις πρέπει να διαθέτουν ζώνες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης, ασφαλή είσοδο και έξοδο με εσοχές, χώρο επιβίβασης, αποβίβασης και αναμονής των επιβατών, φωτισμό και σήμανση.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, Γιάννης Καψανάκης υποστηρίζει ότι οι στάσεις είναι νόμιμες ωστόσο απαιτούνται παρεμβάσεις ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια:
«Οι στάσεις αυτές υπάρχουν από το 1952 και πληρούν τις προδιαγραφές που ισχύουν για τις εθνικές οδούς. Είναι δηλαδή νόμιμες στάσεις όταν πρόκειται για εθνικό οδικό δίκτυο. Πριν από χρόνια η εθνική οδός στην Κρήτη χαρακτηρίστηκε δρόμος ταχείας κυκλοφορίας – για διάφορους λόγους όπως την εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων. Δυστυχώς μόνο αυτοκινητόδρομος δεν είναι. Τότε, προέκυψε το ερώτημα: “Αφού είναι πλέον αυτοκινητόδρομος, εξακολουθούν να είναι νόμιμες οι στάσεις;”
Τέθηκε τότε το ερώτημα στο υπουργείο μεταφορών και επειδή στην πράξη ο δρόμος δεν είχε τις προδιαγραφές του αυτοκινητόδρομου, αποφάνθηκε το υπουργείο Μεταφορών το εξής: Στα τμήματα που κατασκευάστηκαν και έχουν διαχωριστικό στηθαίο όπως στο κομμάτι των Μουρνιών στα Χανιά ή στα Λινοπεράματα στο Ηράκλειο, δεν μπορεί να υπάρξει στάση λεωφορείου γιατί εκεί ο δρόμος έχει τα χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου. Στα υπόλοιπα τμήματα του δρόμου, μέχρι να φτιαχτεί ως αυτοκινητόδρομος και παρά τον χαρακτηρισμό του σε ταχείας κυκλοφορίας, θα ισχύουν οι προβλέψεις του νόμου που αφορούν στα εθνικά δίκτυα. Οι στάσεις επομένως είναι νόμιμες. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δε χρήζουν βελτιώσεων και παρεμβάσεων ώστε να αυξηθεί η ασφάλειά τους.»
Να σημειωθεί ότι το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου είχε με δικά του έξοδα εκπονήσει μελέτη που περιελάμβανε προτάσεις για τη βελτίωση των υφιστάμενων στάσεων.
«Επειδή ξέραμε ότι μέχρι να φτιαχτεί ο αυτοκινητόδρομος θα χρειαστούν πολλά χρόνια, είχαμε καταθέσει αυτή τη μελέτη στο Υπουργείο Μεταφορών, στους δήμους, την περιφέρεια και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Έχουν λάβει όλοι γνώση. Σκοπός μας ήταν να βοηθήσουμε με την εμπειρία μας και να υποδείξουμε τα σημεία τα οποία χρειάζονταν βελτίωση. Όλοι οι εμπλεκόμενοι την είδαν τη μελέτη θετικά αλλά η δαιδαλώδης πολυνομία που υπάρχει στην Ελλάδα δεν άφησε να προχωρήσει. Σε κάθε περίπτωση πρέπει το Υπουργείο να λάβει μέτρα για τις υπάρχουσες στάσεις, να γίνουν σε κάποια σημεία παρεμβάσεις ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια και να κριθεί αν σε κάποιες άλλες στάσεις πρέπει να γίνουν προσωρινές μικρές μετακινήσεις ώστε να είναι πιο ασφαλείς. Λύσεις υπάρχουν.» καταλήγει ο κ. Καψανάκης.
Δείτε ενδεικτικά στάσεις επί του ΒΟΑΚ που ουσιαστικά βρίσκονται πάνω στον εθνικό δρόμο αφήνοντας εκτεθειμένους τους επιβάτες (από την αριστερή πλευρά οι φωτογραφίες δείχνουν κάθε στάση στο ρεύμα Χανιά – Ρέθυμνο και από τη δεξιά πλευρά στο ρεύμα Ρέθυμνο – Χανιά)
Στάση περιοχή Καλάμι
Στάση στο ύψος του Έσπερου
Στάση Άγιοι Πάντες
Στάση περιοχή μεταξύ Γεωργιούπολης – Καβρού
Στάση Μεγάλα Χωράφια
Στάση Πλατάνι
Στάση Επισκοπή
Στάση Γεράνι
Στάση μετά τον Καβρό
Στάση μετά τον Πετρέ
Στάση Βρύσες
πηγή: flashnews