Μαθηματικά μέσα από τη δημιουργία στο εκπαιδευτικό ταξίδι του δημοτικού σχολείου Μαυροματάκη – Μητέρα μέσω Erasmus
Τα Εκπαιδευτήρια Μαυροματάκη-Μητέρα συνεχίζουν την υλοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “Maths through Music and Creative Music” (M2-CM, Νο 2021-1-SE01-KA220-SCH-000032733). Από τις 29 Ιανουαρίου μέχρι 5 Φεβρουαρίου 2023 επισκέφτηκαν τη Σουηδία, όπου πραγματοποιήθηκε η δεύτερη διεθνής συνάντηση των εταίρων, καθώς και βιωματικά εργαστήρια για δασκάλους, μουσικούς, χορευτές και μαθητές Ε΄ και Στ΄ τάξης.
O διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων Κωνσταντίνος Μανωλάκης γράφει:
Τόπος συνάντησης ήταν το Δημοτικό Σχολείο του Viksjöfors, στην αγροτική περιοχή του Hälsingland, 300 χμ. βόρεια της Στοκχόλμης. Την αποστολή του σχολείου μας αποτελούσαν 3 δάσκαλοι και 4 μαθητές από την Στ΄ τάξη (λιγότερες συμμετοχές λόγω ανωτέρας βίας από τον αρχικό προγραμματισμό).
Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης η Σχολή Χορού Viksjöforsbaletten ως συντονίστρια, (http://www.viksjoforsbaletten.se), το Δημοτικό Σχολείο Viksjöfors Skola, η Σχολή Μουσικής Παιδείας A.MUS.ED. (Almagamate Music Education, https://el.amusedcy.com) από τη Λευκωσία της Κύπρου, το Δημοτικό Σχολείο Αγροκηπιάς Κύπρου (http://dim-agrokipia-lef.schools.ac.cy) και το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων του Πολυτεχνείου Κρήτης (TUC/MUSIC, http://www.music.tuc.gr/Home.show).
Στόχοι της συνάντησης ήταν:
• Οργάνωση και ολοκλήρωση των τελικών προϊόντων του προγράμματος: οδηγός για εκπαιδευτικούς (σύνδεση θεωρίας πράξης), αποθετήριο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (διδασκαλία Μαθηματικών μέσα από τη Μουσική και τη Δημιουργική Κίνηση), ανάπτυξη ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (moodle) για εκπαιδευτικούς στην πλατφόρμα Coursevo του Πολυτεχνείο Κρήτης.
• Ανταλλαγή πρακτικών και εργαστήρια κατάρτισης για δασκάλους, μουσικούς και χορευτές πάνω στη διδασκαλία των Μαθηματικών με την ενσωμάτωση των τεχνών και ειδικά της Μουσικής και του Χορού-Δημιουργικής Κίνησης.
• Μικτά εργαστήρια συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών για την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων με αρωγό τη (μουσική και ορχηστρική) τέχνη.
Η δασκάλα του σχολείου μας Άρτεμις Χορευτάκη δίδαξε τη συμμετρία ως προς άξονα και τη συμμετρία ως προς σημείο, χρησιμοποιώντας την παραδοσιακή κρητική σούστα ως μεθοδολογικό εργαλείο. Οι συνάδελφοι από την Κύπρο δίδαξαν λόγους και αναλογίες, τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη κ.ά, χρησιμοποιώντας τη μουσική και τον ρυθμό. Οι συνάδελφοι από τη Σουηδία χρησιμοποίησαν τον χορό και την κίνηση για τη διδασκαλία γεωμετρικών σχημάτων και εννοιών (γραμμή, τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος).
Η μεγάλη επιτυχία ενός προγράμματος Εράσμους είναι αυτό που συμβαίνει παράλληλα με τον εκπαιδευτικό σκοπό του κι έχει να κάνει με την επικοινωνία με τους εταίρους, τη γνωριμία μ’ ένα περιβάλλον διαφορετικό (συχνά όχι τουριστικό) και τις εμπειρίες που προκύπτουν από συνθήκες πρωτόγνωρες.
Οι συμμετέχουσες δασκάλες του σχολείου μας Μαρία Ποντικάκη και Άρτεμις Χορευτάκη γράφουν: «Η επίσκεψή στη Σουηδία ήταν μία ξεχωριστή εμπειρία, τόσο για τους μαθητές όσο και για εμάς τους εκπαιδευτικούς. Μέσα σε μία εβδομάδα, μπήκαμε στη διαδικασία να γνωρίσουμε και να βιώσουμε τη σχολική ζωή και την καθημερινότητα των μαθητών μιας χώρας, που βρίσκεται στην άλλη άκρη της Ευρώπης. Μπορέσαμε να εντοπίσουμε ποικίλες διαφορές, στην καθημερινότητα και τη νοοτροπία, όμως το μεράκι για σύνδεση και σύμπραξη ανάμεσά μας ήταν κοινό. Οι αναμνήσεις πολλές και όμορφες, από τη μία πλευρά το χιονισμένο τοπίο, που ήταν για τους περισσότερους από εμάς πρωτόγνωρο. Από την άλλη, οι καθημερινές δράσεις που έγιναν στον χώρο του σχολείου, οι οποίες αφορούσαν τη διδασκαλία των μαθηματικών μέσα από τις τέχνες του χορού και της μουσικής. Επίσης απολαύσαμε τις επισκέψεις που πραγματοποιήσαμε, με σκοπό να γνωρίσουμε καλύτερα τον τόπο και την κουλτούρα του. Όλα μαζί, εκτός από μία αξέχαστη εμπειρία, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και ώθησης για να συνεχίσουμε».
Συνεχίζουν σε πιο προσωπικό απολογισμό: «Μου άρεσε που συνάντησα νέους ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα, που πήγαινα σ’ ένα σχολείο ασυνήθιστο και πολύ διαφορετικό για εμάς. Απόλαυσα νέα σπορ και διασκέδασα με τους μαθητές μας και τους συναδέλφους. Απέκτησα νέους φίλους» και «Πραγματικά απόλαυσα αυτή την εβδομάδα. Ήταν γεμάτη με καινούργιες εμπειρίες. Η ατμόσφαιρα στον ξενώνα, όπου μέναμε όλοι μαζί, ήταν κάτι το μοναδικό. Η καθημερινότητα στο σουηδικό σχολείο ήταν πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα και η εμπειρία να διδάξω σε όλα παιδιά ήταν μια αξέχαστη στιγμή. Το υπαίθριο γεύμα, το “fika” όπως το λένε στα σουηδικά, στο χιονισμένο δάσος ήταν κάτι υπέροχο όπως φυσικά και τα χειμερινά σπορ που δεν τα έχουμε στην Κρήτη. Δεν μπορώ να βρω κάτι που δε μ’ άρεσε. Σας ευχαριστώ πολύ όλους. Θα τα πούμε στα Χανιά τον Οκτώβριο!»
Στο ίδιο πνεύμα συνεχίζουν και οι απόψεις των μαθητών:
Emmy: “I liked ice skating the most because it was so much fun! If I could change anything, I would change falling down on the ice in an odd fashion”.
Αλεξάνδρα: «Το χωριό στο οποίο μείναμε ήταν πραγματικά όμορφο. Μου άρεσε πολύ το σχολείο τους. Ήταν τόσο ωραίο και διαφορετικό από το δικό μας. Το χιόνι ήταν καταπληκτικό και μου άρεσε πολύ να παίζω σ’ αυτό! Δοκίμασα πολλά νέα πράγματα όπως σκι, πατινάζ και έλκηθρο. Έκανα καινούριους φίλους και περάσαμε πολύ ωραία μαζί διασκεδάζοντας. Τα μαθήματα επίσης ήταν πολύ ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά. Μερικές φορές βαρέθηκα… αλλά δεν πειράζει!»
Cooper: “What I enjoyed: I really enjoyed meeting all these new kids and making new friends. I also enjoyed ice skating (I haven’t ice skated in a very long time). I really really liked the dance class. I was not able to properly thank our teachers, Turill and Elias, but tell them thank you for an awesome week. What I could change: Nothing! I enjoyed every second”.
Χάρης: «Απ’ αυτή την εβδομάδα μού άρεσαν πάρα πολλά πράγματα. Τρία ήταν αυτά που μου άρεσαν περισσότερο. Το τρίτο αγαπημένο μου ήταν το σκι, που στην αρχή μού φαινόταν δύσκολο, αλλά μετά έγινα ο πιο γρήγορος από όλους. Πιο πολλή πλάκα είχε που ανέβηκα έναν λόφο και κατέβηκα με πολλή φόρα. Το δεύτερο αγαπημένο ήταν που κάναμε έλκηθρο και κατεβήκαμε πολύ γρήγορα έναν λόφο με πάγο. Το πρώτο αγαπημένο μου ήταν το πατινάζ που μου έμαθαν η Έμι και ο Κούπερ πώς να πηγαίνω πολύ γρήγορα. Αυτή η εβδομάδα ήταν η καλύτερη της ζωής μου και δε θα την ξεχάσω ποτέ».
Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλά ακόμα που μας έκαναν εντύπωση όπως τα ξύλινα σπίτια με τα μικρά φώτα στα παράθυρα, η έλλειψη φραχτών, οι παγωμένες λίμνες, το Μουσείο στο Hudiksvall με την ιστορία του λιναριού και τα αρχοντικά αγροτόσπιτα με τις τοιχογραφίες (μνημεία της UNESCO), το πάρκο στο Järsvö με ζώα της τοπικής πανίδας (ταράνδους, άλκες, λύγκες, λύκους κτλ), το γεύμα και οι ιστορίες στο ξύλινο σπίτι του Βίκινγκ Λάσε, η κλειστή ξύλινη αρένα-παγοδρόμιο, έδρα της Edsbyn IF Bandy (άθλημα που μοιάζει με το χόκεϊ στον πάγο) πρωταθλήτριας Σουηδίας πάνω από 20 φορές! Και φυσικά η πολυτελής πρωτεύουσα Στοκχόλμη με το αριστουργηματικό μουσείο Βάσα… και πολλά άλλα.
Επιστρέψαμε από τη Σουηδία πλούσιοι σε εμπειρίες με εκπληρωμένες τις προσδοκίες μας. Αισθανόμαστε τυχεροί που η Ευρωπαϊκή Ένωση προσφέρει αυτή τη μοναδική ευκαιρία επικοινωνίας και συνεργασίας και θα την υποστηρίζουμε στο βαθμό που φέρνει κοντά τους πολίτες της για να οικοδομούν από κοινού το ευρωπαϊκό μας μέλλον. Θερμές ευχαριστίες για τη συνεργασία στους οικοδεσπότες μας: Helena Ehrstand (συντονίστρια), Viktoria Forsblom, Torill Kolsrud, Elias Bäckebjörk, Katarzyna Pawlak, Lotten Andersson, Emilia Forslin, στους συναδέλφους από την Κύπρο: Μαρία Δημοσθένους, Μαρία Αργυρού, Αναστασία Σπύρου, Πολυξένη Κωνσταντίνου, Σταύρο Γρούτα, στους συνεργάτες από το Πολυτεχνείο Κρήτης: Νεκτάριο Μουμουτζή και Νικόλαο Παππά, τις συναδέλφους από το σχολείο μας Μαρία Ποντικάκη και Άρτεμη Χορευτάκη και τους μαθητές μας Αλεξάνδρα, Χάρη, Κούπερ, Έμμυ και τους γονείς τους. Πολλά ευχαριστώ επίσης στους μαθητές από τη Σουηδία και την Κύπρο! Επόμενο ραντεβού τον Οκτώβριο του 2023 στα Χανιά!
πηγή: flashnews