Xania

Ο Βασίλης Διγαλάκης για τον τουρισμό, τα έργα υποδομών, την εκπαίδευση και τον πρωτογενή τομέα στα Χανιά

Τώνια Λιοδάκη


Τώνια
Λιοδάκη

Λίγο πριν την ολοκλήρωση της πρώτης τετραετούς κοινοβουλευτικής του θητείας, ο νυν και εκ νέου υποψήφιος βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Βασίλης Διγαλάκης μιλά σε συνέντευξή του στο Flashnews.gr, για όσα ζητήματα βρίσκονται ψηλά στην τοπική ατζέντα των Χανίων.

Αναφέρεται αρχικά στον τουρισμό και στον τρόπο με τον οποίο αυτός μπορεί να ενισχυθεί μέσα από την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του αεροδρομίου. Κάνει λόγο για τα έργα υποδομών και απαντά στην κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για τον ΒΟΑΚ υποστηρίζοντας ότι το έργο πριν δεν ήταν ώριμο σε επίπεδο μελετών, δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και δεν περιλάμβανε το κομμάτι Χανιά – Κίσαμος, ενώ περιγράφει τι έχει συμβεί και με το κλειστό κολυμβητήριο Ακρωτηρίου το οποίο όπως υποστηρίζει θα μπορούσε μέχρι σήμερα να έχει ήδη ολοκληρωθεί και να λειτουργεί.

Δεν παραλείπει να αναφερθεί σε ένα από τα προσωπικά του στοιχήματα στην κοινοβουλευτική του θητεία, αυτό της δημιουργίας ενός πλήρους δικτύου πρότυπων πειραματικών σχολείων στα Χανιά, αλλά και στον στόχο μετατροπής της Κρήτης σε εκπαιδευτικό κέντρο στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Παραμένοντας στο θέμα της εκπαίδευσης εξηγεί τι έχει συμβεί με την ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος στην Κίσαμο και δηλώνει πως είναι υπόθεση λίγων εβδομάδων η ολοκλήρωση των μελετών για να προχωρήσει στη συνέχεια και η δημοπράτηση.

Τέλος αναλύει τις δυνατότητες αναβάθμισης του πρωτογενούς τομέα στο νησί ενώ απαντά και στο ερώτημα αν τελικά ο νομός τα τελευταία 4 χρόνια κεφαλαιοποίησε την ύπαρξη στην κυβέρνηση, τριών βουλευτών και ενός πρωθυπουργού από τα Χανιά!

Στο πρόσφατο παρελθόν είχατε δηλώσει ότι για την επέκταση της τουριστικής σεζόν χρειάζεται, μεταξύ άλλων, να γίνει πιο ανταγωνιστικό το Αεροδρόμιο Χανίων μέσω της αύξησης της εναέριας χωρητικότητας του αεροδρομίου και της οριζόντιας παροχής κινήτρων προς όλες τις εταιρείες. Την ίδια στιγμή όμως, η εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας παρουσιάζει καθυστέρηση, ενώ και το πρόγραμμα παροχής κινήτρων σε διεθνείς πτήσεις για τον χειμώνα φαίνεται ότι δεν είναι τόσο ελκυστικό για τις εταιρείες.

Το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» αποτελεί τη σημαντικότερη πύλη εισόδου όχι μόνο για τα Χανιά, αλλά γενικότερα για τη Δυτική Κρήτη. Με δεδομένο ότι η περιοχή μας στηρίζεται οικονομικά πρωτίστως στον τουρισμό είναι ξεκάθαρο ότι το Αεροδρόμιο παίζει κρίσιμο ρόλο για την πορεία της τοπικής οικονομίας. Συνεπώς, η ανταγωνιστικότητά του είναι ένα μείζον ζήτημα.

Θέση μου, την οποία έχω εκφράσει δημόσια, εντός κι εκτός Βουλής, είναι ότι το «Δασκαλογιάννης» μπορεί να διαδραματίσει ακόμα πιο καθοριστικό ρόλο στην οικονομία και την ανάπτυξη της Δυτικής Κρήτης, συμβάλλοντας και στον στόχο της σταδιακής επέκτασης της τουριστικής περιόδου, αν αυξηθεί περαιτέρω η εναέρια χωρητικότητα και αν η διαχειρίστρια εταιρεία προχωρήσει σε οριζόντια παροχή κινήτρων προς όλες τις αεροπορικές εταιρείες, κάτι που θα οδηγήσει σε αύξηση των απευθείας διεθνών αεροπορικών συνδέσεων και τον προγραμματισμό περισσότερων πτήσεων.

Μιλώ για περαιτέρω χωρητικότητα, κυρία Λιοδάκη, γιατί είμαι βέβαιος ότι θυμάστε πως μετά από πρωτοβουλία που ανέλαβα κατέστη δυνατή η αύξηση κατά μία των αφίξεων τις ημέρες από Δευτέρα έως και Πέμπτη, από 4 σε 5 αφίξεις ανά ώρα, σε συγκεκριμένες ώρες. Συνολικά 33 περισσότερες αφίξεις εβδομαδιαίως στο Αεροδρόμιο των Χανίων, ήδη από το έτος 2022, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 3,5 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα έσοδα για την τοπική οικονομία κάθε εβδομάδα, αν δεχτούμε ότι κάθε πτήση έχει 150 επιβάτες και καθένας από αυτούς ξοδεύει 700 ευρώ κατά μέσο όρο.

Ειδικά για την παροχή κινήτρων, ζήτημα που έχω θέσει και στον Υπουργό Τουρισμού, καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση, θέση μου είναι ότι τα όποια κίνητρα (π.χ. μείωση τελών) θα πρέπει να παρέχονται οριζόντια προς όλους τους αερομεταφορείς και μόνο εφόσον αυτοί επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους αύξησης του αριθμού των επιβατών/επισκεπτών, πληρότητας (Load Factor) και συχνότητας των πτήσεων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να δεσμεύουν τους αερομεταφορείς για την προσθήκη νέων προορισμών με απευθείας πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο ετών. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να τηρούνται οι κανονισμοί της ΕΕ για την ανταγωνιστικότητα και τις κρατικές ενισχύσεις και να διασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού για όλες τις αεροπορικές εταιρείες.

Τώρα, ως προς την εγκατάσταση του συστήματος διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας -αυτού που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «ραντάρ προσέγγισης»- έχετε δίκιο. Υπάρχει καθυστέρηση και για τον λόγο αυτό είχα καταθέσει και κοινοβουλευτική ερώτηση. Δικαιολογίες, όμως, πλέον, δεν υπάρχουν. Η διαχειρίστρια εταιρεία Fraport Greece έχει στη διάθεσή της όλα τα δεδομένα και οφείλει να επισπεύσει τις διαδικασίες, για να υλοποιήσει χωρίς άλλες χρονοτριβές μία από τις συμβατικές της υποχρεώσεις, καθώς η σημασία του «ραντάρ προσέγγισης» για την αύξηση των κινήσεων στο Αεροδρόμιο Χανίων είναι καθοριστική.

Θα ήθελα την τοποθέτησή σας, για ένα εμβληματικό έργο στο νησί που «πονάει» τους Χανιώτες, αυτό της ανακατασκευής του ΒΟΑΚ. Η κυβέρνηση της ΝΔ επέκρινε τον ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζοντας ότι κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής του το έργο του ΒΟΑΚ ήταν σχέδια επί χάρτου, «μια μολυβιά στο χαρτί» χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ επικρίνει τη ΝΔ, για εμπλοκή επί 3,5 χρόνια ενός έργου που ήταν έτοιμο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Η αλήθεια, πέραν πάσης αμφισβήτησης, είναι ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε προχωρήσει στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την «ωρίμανση» του έργου και δεν είχε εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ. Πόσα έργα μπορούν να προχωρήσουν, άραγε, χωρίς μελέτες και χωρίς χρηματοδότηση; Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σχεδίαζε έναν ΒΟΑΚ που θα τελείωνε στα Χανιά και δεν θα περιλάμβανε το τμήμα Χανιά – Κίσαμος! Αυτή είναι η πραγματικότητα. Χρειάστηκε η προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, καθώς και μία εντατική δουλειά πολλών μηνών από το Υπουργείο Υποδομών για την οριστικοποίηση της χάραξης και για την ολοκλήρωση των αναγκαίων απαιτητικών μελετών.

Έτσι, ένα έργο που αποτελεί υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας και επιθυμία όλων των Κρητικών μπήκε σε τροχιά υλοποίησης, με την εγκατάσταση ήδη του εργολάβου στο πρώτο τμήμα, από Νεάπολη έως Άγιο Νικόλαο Λασιθίου. Το νησί μας θα αποκτήσει τα επόμενα χρόνια ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, που θα εκτείνεται με ενιαία χάραξη σε μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων και θα συνδέει το δυτικό άκρο της Κρήτης με το ανατολικό, ώστε να μετακινούμαστε με ασφάλεια. Είναι ένα έργο που το αξίζει η Κρήτη και το αποκτά χάρη στις ενέργειες της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Από τη θέση του πρύτανη, είχατε ασχοληθεί ενεργά με το θέμα του κλειστού κολυμβητηρίου στο Ακρωτήρι. Ενώ για το κολυμβητήριο των Χανίων φαίνεται να έχει μπει το νερό στ’ αυλάκι, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για το κλειστό κολυμβητήριο του Ακρωτηρίου. Σε ποιο σημείο βρίσκεται το θέμα της αποκατάστασης του κλειστού κολυμβητηρίου και της παράλληλης κατασκευής σταδίου στίβου στο Ακρωτήρι;

Πριν σας απαντήσω για το Κλειστό Κολυμβητήριο του Ακρωτηρίου, επιτρέψτε μου μια σύντομη αναφορά στο Κολυμβητήριο της Νέας Χώρας. Χρειάστηκε να περάσουν δεκαετίες για να έρθει μια Κυβέρνηση, η οποία αντιμετώπισε εκκρεμότητες ετών, ακόμα και με νομοθετικές ρυθμίσεις, ανέθεσε τις μελέτες για τον πλήρη εκσυγχρονισμό του, οι οποίες είναι έτοιμες, και εξασφάλισε την αναγκαία χρηματοδότηση ύψους 7,5 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο θα ξεκινήσει το επόμενο χρονικό διάστημα γιατί τα Χανιά, με την πολύ πλούσια ιστορία και τις πολύ μεγάλες επιτυχίες διαχρονικά στον υγρό στίβο, αξίζουν να έχουν σύγχρονα κολυμβητήρια.

Το ζήτημα του Κλειστού Κολυμβητηρίου στο Ακρωτήρι είναι μια ανοιχτή «πληγή» για τα Χανιά, η οποία θα μπορούσε, ωστόσο, να έχει ήδη κλείσει. Ως Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης (2013-2017) είχα ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα τα καθήκοντα μου. Το 2014 υπογράψαμε προγραμματική σύμβαση με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, η οποία αν, δυστυχώς, δεν είχε υπαναχωρήσει, με την αλλαγή κυβέρνησης, μετά τις εθνικές εκλογές του 2015, τώρα το έργο θα είχε ολοκληρωθεί και θα ήταν σε πλήρη λειτουργία. Σας θυμίζω, ακόμα, ότι είχαμε προγραμματίσει τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε δεύτερη φάση, καθώς στην πρώτη φάση χρηματοδοτήθηκαν με συνολικό ποσό 12 εκατομμυρίων ευρώ οι νέες Φοιτητικές Εστίες και το κτήριο της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, έργα τα οποία έχουν ήδη ολοκληρωθεί και είναι λειτουργικά. Δυστυχώς, μέχρι τη λήξη της θητείας μου, το 2017, δεν προκηρύχθηκε η δεύτερη φάση, ωστόσο παραδώσαμε ένα «ώριμο» έργο στην επόμενη Πρυτανική Αρχή.

Στις μελέτες, δε, που ετοιμάσαμε και «ωριμάσαμε» ως Πρυτανική Αρχή στηρίζεται η σημερινή προγραμματική σύμβαση για την αποκατάσταση του Κλειστού Κολυμβητηρίου, η οποία προβλέπει επιπλέον και τη δημιουργία ενός Αθλητικού Κέντρου με στάδιο στίβου και άλλες αθλητικές εγκαταστάσεις. Υπήρξαν κάποιες διαφωνίες της προηγούμενης Πρυτανικής Αρχής με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, οι οποίες ξεπεράστηκαν με την παρούσα Διοίκηση του Πολυτεχνείου Κρήτης και υπεγράφη τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης προκειμένου να προχωρήσει το έργο. Στο πρόγραμμα «Κρήτη 2030», που παρουσίασε πριν από λίγο καιρό ο Πρωθυπουργός σε επίσκεψή του στην Κρήτη, συμπεριλαμβάνεται στα έργα και η χρηματοδότηση του Αθλητικού Κέντρου Ακρωτηρίου με 8 εκατομμύρια ευρώ.

Κύριε Διγαλάκη, πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η μετατροπή του 7ου Δημοτικού Σχολείου και του 7ου Νηπιαγωγείου σε Πειραματικά. Υλοποιείται έτσι ο στόχος για ένα πλήρες δίκτυο Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων στα Χανιά και, αν ναι, ποια τα οφέλη για την τοπική σχολική κοινότητα;

Η συγκεκριμένη θετική εξέλιξη αποτέλεσε για εμένα το επιστέγασμα μιας σειράς στοχευμένων πρωτοβουλιών τα δύο τελευταία χρόνια, καθώς ένας από τους βασικούς στόχους της κοινοβουλευτικής μου θητείας ήταν να αποκτήσουν τα Χανιά ένα πλήρες Δίκτυο Πειραματικών Σχολείων (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο και Λύκειο). Το πρώτο βήμα είχε γίνει με τη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Χανίων σε Πειραματικό. Η λειτουργία του είναι εξαιρετική, κατά κοινή ομολογία. Ακολούθησε η μετατροπή του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου σε Πρότυπο και, πλέον, προχωράμε με τη μετατροπή του 7ου Νηπιαγωγείου Χανίων και του 7ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων σε Πειραματικά και με την ίδρυση νέου Πειραματικού Λυκείου, για τη στέγαση του οποίου έχω προτείνει δημόσια το κτήριο της πρώην Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης, στον Άγιο Ματθαίο. Λυπάμαι μόνο που η μετατροπή του 7ου Νηπιαγωγείου και του 7ου Δημοτικού Σχολείου σε Πειραματικά καθυστέρησε δύο ολόκληρα χρόνια, καθώς η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων δεν έδειξε την ίδια αποφασιστικότητα με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων.

Ως προς τα οφέλη, η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων λειτουργεί ως καταλύτης για τη συνολική αναβάθμιση όχι μόνο αυτών των σχολικών μονάδων, αλλά όλων των δημόσιων σχολείων μιας περιοχής. Στα σχολεία αυτά αναπτύσσονται ερευνητικές, δημιουργικές δράσεις και εφαρμόζονται πιλοτικά προγράμματα σπουδών, μέθοδοι διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, νέα διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Οι πειραματικές εκπαιδευτικές πρακτικές διαχέονται άμεσα με τη διοργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων και την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ όλων των σχολικών μονάδων της περιοχής. Δημιουργούνται όμιλοι δημιουργικότητας και καινοτομίας, στους οποίους μπορούν να συμμετέχουν μαθητές και από άλλα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Παρέχεται η δυνατότητα επιμόρφωσης όχι μόνο στους εκπαιδευτικούς των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, αλλά και στους εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών μονάδων της περιοχής.

Σε αυτό το σημείο, κυρία Λιοδάκη, επιτρέψτε μου να επισημάνω πως όσοι υποστηρίζουν ότι η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων οδηγεί σε μαθητές πολλών ταχυτήτων, σε βάρος των μαθητών που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες, μάλλον δυσκολεύονται να κατανοήσουν στοιχειωδώς ότι η νέα πραγματικότητα στην οποία οδηγεί η ενίσχυση του συγκεκριμένου θεσμού πετυχαίνει ακριβώς το αντίθετο. Είτε μέσω εξετάσεων (Πρότυπα Σχολεία) είτε μέσω κλήρωσης (Πειραματικά Σχολεία), πολλά παιδιά λαϊκών οικογενειών, σε όλη την Ελλάδα, μπορούν να εισαχθούν σε αυτά, δυνατότητα την οποία είχαν μέχρι πρόσφατα μόνον οι οικονομικά προνομιούχοι στα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι μαθητές που φοιτούν ήδη σε αυτά τα σχολεία παραμένουν, ενώ οι νέοι μαθητές τοποθετούνται μετά από αίτησή τους είτε με κλήρωση (Πειραματικά Σχολεία), είτε μετά από εξετάσεις (Πρότυπα Σχολεία). Το πρόσφατο παρελθόν και στα Χανιά με την ίδρυση και λειτουργία του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Χανίων, δείχνει ότι υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον των οικογενειών για φοίτηση των παιδιών τους σε αυτά τα σχολεία απ’ ό,τι η διαθεσιμότητα.

Θα ήθελα να παραμείνουμε στον χώρο της παιδείας. Ως υφυπουργός Παιδείας εκκινήσατε τις διαδικασίες ανέγερσης νέου σχολικού συγκροτήματος για τη μεταστέγαση του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Κισάμου, λόγω της ακαταλληλότητας του παλαιού κτιρίου που είχε υποστεί φθορές από τον σεισμό του 2019. Μέχρι στιγμής φαίνεται να μην υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου, ενώ τις τελευταίες ημέρες έχουν εκφραστεί διαμαρτυρίες για τη στέγαση των μαθητών σε αίθουσες προκάτ καθώς και για την αίθουσα των εργαστηρίων. Πού οφείλεται η καθυστέρηση αυτή; Υπάρχει ένας χρονικός ορίζοντας για το έργο;

Το παλιό κτήριο που στέγαζε το ΓΕΛ και το ΕΠΑΛ Κισάμου ήταν σε οικτρή κατάσταση. Ήταν ένα κτήριο χωρίς καμία συντήρηση, επικίνδυνο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, ακόμα και πριν από τον σεισμό, όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω τον Αύγουστο του 2019, ως Υφυπουργός, κατά την επίσκεψή μου στα σχολεία. Ο σεισμός επιτάχυνε, ουσιαστικά, τις εξελίξεις. Με δεδομένο ότι υπήρχε η βούληση, αποφασίστηκε να μετατρέψουμε το πρόβλημα σε ευκαιρία, με την κατεδάφιση του ακατάλληλου κτηρίου και την ανέγερση ενός νέου, σύγχρονου, που θα καλύπτει τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας της περιοχής.

Στο πλαίσιο αυτό, έπρεπε να γίνουν μια σειρά από ενέργειες από το Υπουργείο Παιδείας, την ΚΤΥΠ Α.Ε., τον Δήμο Κισάμου και την Περιφέρεια Κρήτης, αφενός για την προσωρινή στέγαση των μαθητών σε σύγχρονες προκατασκευασμένες αίθουσες, διαδικασία που ολοκληρώθηκε έγκαιρα (εκκρεμεί η ολοκλήρωση της εγκατάστασης που θα στεγάσει τα εργαστήρια του ΕΠΑΛ, έργο που έχει αναλάβει η Περιφέρεια) και αφετέρου για να αντιμετωπιστούν μια σειρά από ζητήματα προκειμένου να προχωρήσουν στη συνέχεια η έγκριση του κτηριολογικού προγράμματος, ο διαγωνισμός για την κατεδάφιση και η υλοποίηση του έργου, καθώς και η εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για να φτάσουμε στη δημοπράτηση. Σε αυτή την πορεία υπήρξαν και καθυστερήσεις. Υπήρξαν, δηλαδή, διαδικασίες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν σε χρόνους που θα μπορούσαν να ήταν συντομότεροι. Κάποιες από τις καθυστερήσεις οφείλονται στις «αρρυθμίες» που προκάλεσε η πανδημία. Κάποιες άλλες σε ολιγωρίες ή σε γραφειοκρατικά ζητήματα, τα οποία έπρεπε να ξεπεραστούν, όπως και τελικά έγινε.

Πριν από λίγες ημέρες επισκέφθηκα, για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια, τις Κτηριακές Υποδομές Α.Ε. (πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων), όπου ενημερώθηκα για την πορεία εκπόνησης των μελετών των σχολικών κτηρίων, τα οποία θα ανεγερθούν στην Κίσαμο. Υπάρχει πρόοδος, καθώς είδα τα πρώτα σχέδια, κατόψεις και προοπτικά, αλλά πρέπει η ΚΤΥΠ Α.Ε. να προχωρήσει πιο γρήγορα. Σε κάθε περίπτωση, η ολοκλήρωση των μελετών είναι υπόθεση λίγων εβδομάδων, οπότε και θα είναι δυνατή η δημοπράτηση του έργου, καθώς η Περιφέρεια έχει δεσμευτεί για τη χρηματοδότησή του. 

Κατανοώ τους προβληματισμούς της τοπικής κοινωνίας. Είναι και δικοί μου προβληματισμοί. Ας δούμε, όμως, τη μεγάλη εικόνα. Και η μεγάλη εικόνα είναι ότι, έστω και με καθυστέρηση, η Κίσαμος θα αποκτήσει ένα σύγχρονο και απολύτως ασφαλές σχολικό κτήριο, που θα αποτελεί ένα στολίδι για την τοπική κοινωνία, αναβαθμίζοντας τις συνθήκες της παρεχόμενης εκπαίδευσης τόσο στο ΓΕΛ, όσο και στο ΕΠΑΛ.

Το 2019 είχατε θέσει προμετωπίδα του πολιτικού σας λόγου την αξιοποίηση του πανεπιστημιακού και ερευνητικού οικοσυστήματος της Κρήτης, τη σύνδεση των ελληνικών πανεπιστημίων με την καινοτομία, την έρευνα και την επιχειρηματικότητα. Τέσσερα χρόνια μετά και με δεδομένο ότι διατελέσατε υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης και τώρα διατελείτε πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, θεωρείτε ότι έχει επιτευχθεί μέρος του στόχου;

Το όραμά μου είναι να γίνει η Κρήτη εκπαιδευτικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και η γνώση που παράγεται στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα της Κρήτης να αξιοποιηθεί προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας. Έχω επιχειρηματολογήσει τεκμηριωμένα ότι το ακαδημαϊκό οικοσύστημα της Κρήτης θα μπορούσε να συνεισφέρει στην αύξηση του ΑΕΠ του νησιού κατά 25-30% και να προσφέρει καλές δουλειές σε νέους έλληνες επιστήμονες, που είτε βρίσκονται στη χώρα μας είτε έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό. Διαθέτουμε δυναμικά και εξωστρεφή πανεπιστήμια, υψηλό επίπεδο ακαδημαϊκού προσωπικού, ιστορία και πολιτισμό, στρατηγική γεωγραφική θέση, θαυμάσιο περιβάλλον και κλίμα, ενώ η Κρήτη είναι ένας ασφαλής προορισμός. Για την επίτευξη του στόχου αυτού έγιναν πολλά και στοχευμένα βήματα.

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δώσαμε τη δυνατότητα στα πανεπιστήμιά μας να ιδρύουν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα για αλλοδαπούς φοιτητές. Ενισχύσαμε την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων, υποστηρίζοντας τις συνεργασίες τους με πανεπιστήμια του εξωτερικού και ιδιαίτερα των ΗΠΑ. Θεσμοθετήσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο, μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, για τη μεταφορά τεχνολογίας και τις εταιρείες τεχνοβλαστούς (spin off) των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων. Σχεδιάσαμε δράσεις τόσο στο ΕΣΠΑ όσο και στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τα γραφεία μεταφοράς τεχνολογίας.

Στη συνέχεια, ως Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ανέλαβα την πρωτοβουλία «Study in Crete» για την ανάδειξη της Κρήτης ως εκπαιδευτικού και ερευνητικού προορισμού, μέσω της ανάπτυξης της συνεργασίας των τριών ΑΕΙ καθώς και με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας και τα υπόλοιπα Ιδρύματα του νησιού. Βασικός πυλώνας της πρότασης αυτής είναι η κοινή προώθηση (branding) εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αποδέκτες ξένους φοιτητές.

Τα αποτελέσματα αυτών των πρωτοβουλιών είναι ήδη ορατά. Ιδρύθηκαν τα πρώτα ξενόγλωσσα προγράμματα για αλλοδαπούς φοιτητές, με μεγάλη επιτυχία και ζήτηση. Αγγλόφωνο πρόγραμμα στην Αρχαιολογία, Ιστορία και Λογοτεχνία της Αρχαίας Ελλάδας του ΕΚΠΑ. Προγράμματα Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, το Αριστοτέλειο, αλλά και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Στο πλαίσιο του προγράμματος PHAROS 2022, εκπρόσωποι 15 κορυφαίων αμερικανικών πανεπιστημίων επισκέφτηκαν το φθινόπωρο το Πολυτεχνείο Κρήτης, συνομίλησαν με τη Διοίκηση, καθηγητές και ερευνητές του Ιδρύματος, επισκέφτηκαν εργαστήρια του Πολυτεχνείου Κρήτης και έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις. Έχουν ήδη συναφθεί συμφωνίες, οι οποίες θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα και οι συνεργασίες αυτές ενδυναμώνουν και φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον στρατηγικό στόχο ανάδειξης της Κρήτης ως εκπαιδευτικού και ερευνητικού προορισμού «Study in Crete».

Θα ήθελα να κάνουμε και μια αναφορά στον πρωτογενή τομέα της Κρήτης και ειδικότερα των Χανίων. Θεωρείτε ότι υπάρχουν ευκαιρίες που πρέπει να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση τόσο του τομέα παραγωγής όσο και του τομέα εμπορίας των αγροτικών – κτηνοτροφικών προϊόντων.

Πριν μιλήσουμε για τις ευκαιρίες και τι έχουμε κάνει, οφείλουμε να δούμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο «λειτουργεί» σήμερα ο πρωτογενής τομέας. Και το πλαίσιο αυτό δεν είναι εύκολο, ούτε απλό. Είναι ένα πλαίσιο δύσκολο και σύνθετο, δεδομένου ότι η γεωργία και η κτηνοτροφία πλήττονται περισσότερο, ειδικά το τελευταίο χρονικό διάστημα, από την κλιματική κρίση και μια σειρά από διεθνείς εξελίξεις (εισβολή Ρωσίας στην Ουκρανία, υψηλός πληθωρισμός, ενεργειακές ανατιμήσεις). Αυτό συνεπάγεται ότι η στοχευμένη στήριξή τους αποτελεί σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε τις τελευταίες δεκαετίες, εθνική προτεραιότητα.

Τι έκανε η ελληνική κυβέρνηση; Φρόντισε με επιμέλεια να εξασφαλίσει τα αναγκαία χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη και την αναβάθμιση του πρωτογενούς τομέα. Συγκεκριμένα, μέσω της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) εξασφάλισε ποσό ύψους 20 δισ. ευρώ, γεγονός που σε συνδυασμό με τη μόχλευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, καθιστά δυνατή την υλοποίηση μιας σειράς από στόχους, με βασικές κατευθύνσεις τη βιώσιμη ανάπτυξη, την κυκλική οικονομία, την πράσινη μετάβαση και την αξιοποίηση της καινοτομίας (ευφυής γεωργία).

Θέση μου είναι ότι από τη στιγμή που οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης πλήττουν πρώτα τη γεωργία και την κτηνοτροφία, οι καλές πρακτικές και η βιώσιμη ανάπτυξη πρέπει να έχουν αφετηρία και τον πρωτογενή τομέα. Στη νέα ΚΑΠ θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες της Κρήτης και ιδιαίτερα της καλλιέργειας της ελιάς, καθώς και της κτηνοτροφίας, που βασίζεται κυρίως στην εκτατική αιγοπροβατοτροφία.

Μεγάλη σημασία έχει, επίσης, η χρήση νέων τεχνολογιών με στόχο την εξοικονόμηση πόρων, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Η Κρήτη έχει το τεράστιο πλεονέκτημα να διαθέτει εξαιρετικά ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα, που μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά σε αυτή την κατεύθυνση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Πολυτεχνείο Κρήτης, στα Χανιά, όπου έχει αναπτυχθεί τεχνολογία, η οποία αφορά ασύρματους αισθητήρες, αυτόνομους ενεργειακά, με μηδενική κατανάλωση ενέργειας και πάρα πολύ χαμηλό κόστος. Το δίκτυο αυτό μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί εκτεταμένα και πρώτα στην Κρήτη, γιατί θα μας οδηγήσει σε στοχευμένη άρδευση, εξοικονόμηση υδάτινων πόρων κι ένα καλό παράδειγμα που μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης, τρεις βουλευτές από το κυβερνών κόμμα στην Π.Ε. Χανίων, πρωθυπουργός με πατρογονικές ρίζες από τα Χανιά. Τα Χανιά κεφαλαιοποίησαν τελικά κ. Διγαλάκη τη συνιστώσα αυτή ή δεν άλλαξε κάτι στον βαθμό που θα μπορούσε να έχει αλλάξει.

Επιτρέψτε μου να παρατηρήσω ότι δεν είναι απλά μία συνιστώσα. Είναι ένα πολύτιμο κεφάλαιο. Και αυτό σας το λέω, κυρία Λιοδάκη, μετά λόγου γνώσεως και όχι κρίνοντας μόνο εκ των αποτελεσμάτων, τα οποία είναι εξαιρετικά θετικά. Δείτε, για παράδειγμα, την ένταξη στο έργο του νέου ΒΟΑΚ του τμήματος Χανίων – Κισάμου, αλλά και του δρόμου σύνδεσης του Αεροδρομίου Χανίων με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και το Λιμάνι της Σούδας, τις θετικές εξελίξεις για την κατασκευή του διπλού φράγματος Ταυρωνίτη, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ περίπου, του ποδηλατοδρομίου στο Ακρωτήρι και της ανάπλασης τριάντα οικοδομικών τετραγώνων στο κέντρο των Χανίων, μετά από σχετική πρόταση του Δήμου, και μια σειρά από μεγαλύτερα ή μικρότερα έργα που έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί και είτε ολοκληρώθηκαν, είτε είναι σε εξέλιξη, είτε θα ξεκινήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα σε όλους τους Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι διαρκώς παρών για τα Χανιά. Η Κυβέρνηση, τα Υπουργεία, κι εμείς, ως Βουλευτές, στηρίζουμε κάθε «ώριμη» πρόταση για χρηματοδότηση, κάθε δίκαιο αίτημα και κάθε προτεινόμενο έργο που βελτιώνει την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών, δίνει προστιθέμενη αξία και αναβαθμίζει πραγματικά τον τόπο μας. Πιστεύω ότι δεν έχει υπάρξει άλλη τέτοια περίοδος ανάπτυξης για τα Χανιά τα τελευταία αρκετά χρόνια. Και αυτό καταδεικνύει το ειλικρινές ενδιαφέρον της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα Χανιά, η οποία δεν στέκεται ούτε σε κομματικές ταυτότητες, ούτε σε τυχόν ιδεολογικές διαφορές με αυτοδιοικητικά στελέχη, αλλά προτάσσει τη δημιουργία και τη συλλογική προκοπή. Αυτό το έχουν αντιληφθεί και οι τοπικοί φορείς των Χανίων, διαπιστώνοντας, κάθε φορά, ότι οι πόρτες των Υπουργείων είναι ανοιχτές. Στο ερώτημά σας, λοιπόν, απαντώ πως είμαι ικανοποιημένος γι’ αυτή την αμφίδρομη σχέση συνεργασίας, που μόνο οφέλη έχει για τα Χανιά. Την κεφαλαιοποίηση, όπως την αποκαλείτε. Αυτή είναι η πορεία που αξίζουν τα Χανιά, γι’ αυτό εργάζομαι, εργαζόμαστε, καθημερινά και αυτή η πορεία αξίζει να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook

© Copyright 2023 Flashnews.gr – All Rights Reserved

design by WebOlution

powered by

Ο Βασίλης Διγαλάκης για τον τουρισμό, τα έργα υποδομών, την εκπαίδευση και τον πρωτογενή τομέα στα Χανιά

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button